Hopp til innhold
Slik omgår trafikkfarlige vogntog storkontrollene
Enlarged image

Her smalt det: Denne østeuropeiske lastebilen kolliderte med en brøytebil på Rv 3. Foto: Jon Jevnaker / Auto Assistanse Hamar

Slik omgår trafikkfarlige vogntog storkontrollene

Forrige helg var det flere ulykker på Rv3 hvor dårlig skodde østeuropeiske vogntog var involvert. Påfallende mange dukket opp på vegene like etter at en varslet storkontroll var avviklet. – Vi har flere kilder som bekrefter tendensen, forteller regionsjef Guttorm Tysnes.

Statens vegvesen avholdt i forrige uke en rekke varslede kontroller av tunge kjøretøy rundt omkring i Norge. En av disse var på Rv3 ved Bergerønningen i Alvdal.

Ikke lenge etter at Vegvesenets kontrollører hadde pakket sammen og reist hjem fredag ettermiddag, begynte meldingene å tikke inn om voldsom trafikk av spesielt østeuropeiske vogntog. Mange av disse skulle vise seg å være dårlig skodd for føret.

Det er nesten ikke til å tro at brøytebilsjåføren overlevde dette sammenstøtet. Foto: Jon Jevnaker / Auto Assistanse Hamar
Enlarged image

Utløste alvorlig ulykke med brøytebil

En av disse østeuropeiske lastebilene endte opp i en alvorlig frontkollisjon med en brøytebil i den såkalte Messelt-svingen i Stor-Elvdal. Her ble sjåføren i det norske kjøretøyet alvorlig skadet, men er heldigvis utenfor livsfare.

Opprydningsarbeidet etter både denne og flere andre ulykker i området var det Jon Jevnaker hos Auto Assistanse Hamar som sto for. Han bekrefter en urovekkende trend:

– Disse gutta prater sammen. Kjører det en som ser en storkontroll, så sier han ifra til resten av gjengen. Da jeg kjørte sørover igjen med vrakene etter ulykka i Messelt-svingen så jeg nesten utelukkende utenlandske vogntog. Trykket er slik etter storkontroller, fortalte han til avisa Østlendingen i forrige uke.

Regionsjef i NLF Innlandet, Guttorm Tysnes, mener Statens vegvesen må øke antallet stikkprøver i tidsrommet etter at storkontrollene avvikles. Foto: NLF-Arkiv
Enlarged image

Vegvesenet: – Vi erfarte en også ekstra trafikkmengde

Fagsjef i Statens vegvesen, Geir Thomas Finstad, bekrefter også at de observerte større trafikkmengder enn normalt etter kontrollen.

– Dette skjer året rundt, og vi vet at mange venter til kontroller er avsluttet. Det gjelder både varslete og ikke varslede kontroller, forteller han til Østlendingen.

Regionsjef Guttorm Tysnes i NLF mener Statens vegvesen må gjennomføre flere stikkprøver i kjølvannet av varslede storkontroller.

– Vi vet at det forekommer, men når vi ser en slik tendens som den vi så forrige helg, er det tydelig at det må gjøres ekstratiltak.

Les også: Bare 3 av 100 utenlandske vogntog blir kontrollert på grensen