Hopp til innhold
Endring i fritaket fra kjøre-og hviletid
Enlarged image

Endring i fritaket fra kjøre-og hviletid

13. mars ga Statens vegvesen et fritak fra deler av kjøre- og hviletidsbestemmelsene i forbindelse med koronakrisen. Dispensasjonen gjaldt transport av artikler relatert til liv og helse og ble 18. mars utvidet til å gjelde for all transport. Unntaket gjaldt fra 13. mars og i 30 dager.

8. april informerte vegvesenet om at de søkte EFTA om en forlengelse av unntaket som utgår den 12. april. Søknaden knyttet til forlengelse er i henhold til retningslinjer gitt av ESA og EU- kommisjonen.

Det første fritaket avviker på flere punkter fra fritaket som trer i kraft 13. april.

Regel

Gjeldende regler

Dispensasjon fra 13.03.20

Dispensasjon fra 13.04.20

Daglig kjøretid

9 timer (2 ganger i uken 10 timer)

Ingen begrensninger (13,5 timer)

11 timer

Døgnhvile

11 timer (3 ganger i uken 9 timer)

9 timer

9 timer

Kjøretid 1 uke

56 timer

Ingen begrensninger

58 timer

Kjøretid 2 uker

90 timer

Ingen begrensninger

96 timer

 

Ukehvile

24 timer etterfulgt av 45 timer (Den reduserte SKAL kompenseres)

24 timer (Ingen krav til kompensasjon)

24 timer etterfulgt av 45 timer (Den reduserte trenger ikke kompenseres)

Pauser

45min (15+30)

Ingen unntak

Ingen unntak

FATS

Gjelder

Gjelder

Gjelder

Dette betyr en innstramming av dispensasjonen som gjelder frem til den 12/4-2020 i Norge.

https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/gir-dispenasjon-fra-kjore-og-hviletidsreglene

https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/unntaket-gjelder-all-transport

https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/forlenger-unntak-fra-kjore-og-hviletidsreglene