Hopp til innhold
SHT undersøker hvordan rammevilkår påvirker trafikksikkerheten
Enlarged image

Prispress? Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) undersøker i disse dager flere alvorlige ulykker med vogntog. Målet er å se i hvilken grad rammevilkårene som ligger til grunn påvirker trafikksikkerheten. Illustrasjonsfoto: Jon Jevnaker / Auto Assistanse Hamar

SHT undersøker hvordan rammevilkår påvirker trafikksikkerheten

Den siste tiden har det skjedd flere alvorlige ulykker hvor tunge kjøretøy har vært innblandet. Nå undersøker Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) om det kan være en sammenheng mellom hvilke rammevilkår som er førende for de aktuelle transportoppdragene, og hvordan trafikksikkerheten ivaretas gjennom vilkårene.

Under konferansen Mobilitet 2020 denne uken la SHT frem detaljene rundt en pågående temaundersøkelse knyttet til ulykke med tunge kjøretøy på norske veger.

– Vi gjennomgår nå fire alvorlige ulykker som inntraff i 2019. Funnene vil bli publisert i løpet av våren, forteller avdelingsdirektør Rolf Mellum ved Statens Havarikommisjon for Transport (SHT).

Rolf Mellum er avdelingsdirektør i Statens Havarikommisjon for Transport (SHT). Foto: Havarikommisjonen
Enlarged image

Skal avdekke hvilke rammevilkår som er førende

Havarikommisjonen har tidligere gjennomført undersøkelser av vegtrafikkulykker hvor vegforholdene har vært krevende, og hvor fokuset i undersøkelsene har vært på vinterdrift.

– Denne temaundersøkelsen vil derimot søke å avdekke hvilke rammevilkår som er førende for de aktuelle transportoppdragene, og hvordan trafikksikkerheten ivaretas gjennom disse vilkårene, forteller Mellum.

Målsettingen for undersøkelsen er å finne lærings- og forbedringspunkter, både for transportbestillere og myndigheter som kan bidra til å redusere slike vegtrafikkulykker.

Går i dybden på Charlie Dan Linds ulykke

Undersøkelsen tar utgangspunkt i fire alvorlige ulykker med tunge kjøretøy. En av disse ulykkene er den mye omtalte kollisjonen på E8 ved Nordkjosbotn 7. januar i fjor, hvor Charlie Dan Lind (22) omkom.

– Vi har kartlagt aktørene involvert i både bestillingen og utførelsen av transportoppdragene til vogntogene som var involvert i ulykkene. Videre har møter blitt gjennomført med oppdragsgiverne/transportbestillerne av de fire transportoppdragene, forteller Mellum.

Havarikommisjonen opplyser at de er i fortløpende dialog med de fire involverte transportselskapene, i tillegg til å ha gjennomført møter med relevante myndigheter og interesseorganisasjoner, deriblant NLF.

Lastebil.no kommer tilbake med funnene fra undersøkelsen så fort disse offentliggjøres.

Les også: Treffer blink i nærmere halvparten av kontrollene