Oppdatert 29.09.: Riksmekler Mats Ruland går til et svært uvanlig skritt, og ber partene gjenoppta meklingen lenge før de etter loven må gjøre dette. 
– Dette er et ekstraordinært tiltak, og det er opp til partene i busskonflikten å komme, sier riksmekler Mats Ruland til FriFagbevegelse. Alle partene i konflikten har, ifølge NTB, sagt ja til å møte hos Riksmekleren onsdag formiddag klokka 12.

Da den første streiken i bussbransjen siden 1998 var et faktum søndag 20. september, gikk cirka 3800 bussjåfører ut i streik i Oslo og Viken. Seks dager senere, på lørdag, la ytterligere 4500 bussjåfører ned arbeidet sitt i kampen for ny tariffavtale. Denne gangen er det Rogaland, Vestland, Trøndelag og Finnmark som er tatt ut i streik. I tillegg kommer Boreals avdelinger over hele landet, samt alle sjåførene i Kristiansand. Dette melder Fri fagbevegelse, som utgis av LO Media.

Dermed deltar rundt 8.500 sjåfører i streiken, som startet da meklingen mellom NHO Transport og Spekter på arbeidsgiversiden, og Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet, som representerer sjåførene, ikke førte fram.

God støtte

Streikeviljen blant bussjåførene er stor. Det virker som de streikende bussjåførene får god støtte fra passasjerene. Også Arbeiderpartiet har gått ut og sagt de har sympati med de streikende bussjåførene og mener arbeidskonflikten må løses av partene, melder nyhetsbyrået NTB. 

Bussjåførene streiker i hovedsak for en bedre lønn, og  var ikke fornøyd med forslagene NHO Transport la fram, først i forhandlingene og deretter i meklingen. Bussjåførene og deres fagorganisasjoner er lei av at lønna til sjåførene havner lenger og lenger bak industriarbeiderne. Tariffavtalen sier at lønnen skal være på lik linje med utviklingen i industriarbeiderlønnen. 

Fare for liv og helse?

Hver ettermiddag rapporterer Helsetilsynet om streiken kan føre til fare for liv og helse. Ut fra denne rapporten avgjør regjeringen om den skal stoppe streiken med tvungen lønnsnemnd. Med i vurderingen er også koronasituasjonen. Sistnevnte er sikkert en grunn til at streikende bussjåfører i Bergen tilbyr gratis munnbind til kollektivreisende om dagen.

Tvungen lønnsnemnd betyr at regjeringen fremmer et lovforslag om forbud mot streik. Stortinget behandler så lovforslaget. Blir det tvungen lønnsnemnd, må de streikende begynne å arbeide igjen. En egen nemnd, Rikslønnsnemnda, avgjør da hvordan den nye tariffavtalen blir. Siden 1953 har det vært tvungen lønnsnemnd 123 ganger. Sist gang var sykepleierstreiken i juni 2019.

Les også: Neste stopp: Riksmekleren