Det går nesten ikke en dag uten at vi hører om ulykker med el-sparkesykler i Oslo. Forrige helg valgte to av utleieselskapene å sperre bruk av sine sykler på nattetid for å unngå at de brukes i fylla. I Oslo blir det flere og flere selskaper som leier ut el-sparkesykler. Brukerne sykler på fortauet, i gatene og ubrukte doninger ligger slengt overalt i byen.

Hvordan påvirker dette hverdagen til lastebilsjåførene som ferdes i sentrum hver eneste dag?

Imran kjører distribusjonsbil for ASKO og har gjort det i 5-6 år, og han gir uttrykk for at han ikke utviklingen når vi treffer han i Torggata.

I dag er det over 25000 utleiesparkesykler i hovedstaden, men nå blir antallet kraftig redusert. Foto: André Kjernsli I dag er det over 25000 utleiesparkesykler i hovedstaden, men nå blir antallet kraftig redusert. Foto: André Kjernsli

- Det er mange tenåringer på el-sparkesykkel som ikke forstår trafikkbildet. Det veksler på å kjøre i veibanen og på fortauet. Jeg kjører veldig forsiktig og har ikke vært involvert i noen uhell med el-sparkesykler, forteller han.

Flest i Europa

Oslo er nå den europeiske storbyen med flest el-sparkesykler per hode. Bare de siste tre månedene har antallet sparkesykler ifølge Bymiljøetaten økt med nesten 25 prosent til 25.734 el-sparkesykler.

Roland og Mandas kjører komprimatorbil i sentrum og har gjort det i tre år.

- I sentrum er det blitt mye verre i løpet av denne perioden, forteller de. Begge to kjører fra tid til annen el-sparkesykkel på fritiden, men bedyrer at de er forsiktige. - Vi han ingenting i mot at det blir færre sparkesykler i oslogatene, sier de.

Roland og Mandas mener el-sparkesyklene skaper utfordringer for de som kjører lastebil i Oslo. Foto: André Kjernsli Roland og Mandas mener el-sparkesyklene skaper utfordringer for de som kjører lastebil i Oslo. Foto: André Kjernsli

De to er i ferd med å få ønskene sine oppfylt. Det har vært mye snakk om at det uregulerte utleiemarkedet har vokst seg altfor stort, og kritikken hagler mot både det sittende byrådet og mot samferdselsminister Knut Arild Hareide. Etter mye frem og tilbake vil byrådet i Oslo i et ekstraordinært byrådsmøte i dag etter vedta kraftige innskjerpelser i bruken av el-sparkesykler i hovedstaden. Antallet reduseres til 8000 sykler, en reduksjon på neste 70 %.

Kraftige innstramminger
De nye reglene har allerede vært varslet en stund, og byrådsleder Raymond Johansen (Ap) har også bedt om at reglene følges umiddelbart, selv om de av praktiske grunner ikke vil tre i kraft før i august.
Den nye forskriften ble behandlet i et ekstraordinært byråd tirsdag, og vil ifølge kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Bymiljøetaten innføres i august slik at aktørene får muligheten til å tilpasse seg.

Det er ofte bare noen centimeter som skiller el-sparkesykkelføreren og lastebilen. Foto: André Kjernsli Det er ofte bare noen centimeter som skiller el-sparkesykkelføreren og lastebilen. Foto: André Kjernsli

Så gjenstår det å se om innstrammingene står seg juridisk. Det er ingen tvil om at e-sparkesykkelselskapene, som er stor og tunge aktører i mange land, vil prøve å su enhver stein for å finne ut om Raymond Johansen og resten av byrådet har retten på sin side. I tillegg til å innføre en maksgrense for antall sparkesykler i byen, vil de blant annet vite hvor de til enhver tid er.

Utleieselskapet Tier har derfor bedt Datatilsynet vurdere om reglene er lovlige. De mener informasjonen kan avsløre hvem som bruker syklene.

Siste ord er altså ikke sagt i hovedstadens el-sparkesykkeldebatt.