Dekket som har blitt testet ut er den tredje generasjonen av Continentals spesialkonstruerte styrhjulsdekk som er særlig tilpasset for vinterbruk under norske forhold, kalt Conti Scandinavia HS3 ED. Sistnevnte bokstaver indikerer at dette dekket er «Extra Durable», altså mer slitesterkt enn øvrige dekk av samme type. HS3 ED er også utviklet med tanke på kjøring utenfor allfarvei, noe som gjør styrhjulsdekket godt egnet for tømmerbiler.

Har funnet den «perfekte» kombinasjonen

En av bedriftene som har testet dekket, er Odd Grødum Transport AS fra Agder. Den ene av tømmerbilene i bedriften fikk montert HS3 ED på styrhjulene, mens det på drivhjulene ble montert Extreme Continental vinterdekk. Tømmerhengeren fikk Semperit T2 Worker i dimensjon 265/70R19,5.

– Sjåføren mener at dette er de beste vinterdekkene han har hatt. Kjempegode på snø og is. Nå blir det spennende å følge med levetiden på dekkene, sier Martin Grødum, eier av Odd Grødum Transport AS.

Milan Keckes, fleet manager i Dekkmann, bistår i å finne ideelle dekkombinasjoner for bedriftenes konkrete behov.

– Kombinasjonen av Continental HS3 ED som framhjul, Continental Extreme som drivhjul og Semperit T2 Worker på hengeren viser seg å være den ultimate løsningen for tømmertransport, mener han.

Milan Keckes i Dekkmann bistår NLF-bedrifter med å finne de perfekte dekkombinasjonene for sine behov. Foto: Jamieson Pothecary Milan Keckes i Dekkmann bistår NLF-bedrifter med å finne de perfekte dekkombinasjonene for sine behov. Foto: Jamieson Pothecary

For alle transportformer

Men det er ikke bare tømmernæringen som bør se nærmere på kombinasjonen Continental HS3 ED på framhjul og Continental Extreme på drivhjul. Per A. Øren AS fra Høyanger har testet løsningen i transport gjennom vinteren mellom Bergen og Høyanger, med sporadiske turer over fjellet til Oslo.

– Framhjulene oppleves som meget retningsstabile og gir god komfort. Drivhjul har fungert meget godt med hensyn til framkommelighet og ikke minst har de en veldig god sidestabilitet. Så det spennende er om dekkmønster holder helt rundt til høsten, forteller sjåfør Georg Solem.

– Det er medlemmer fra hele landet som kjører på Extreme vinterdekk fra Continental. Fra knalltøffe vestlandsveier i Sogn og Fjordane, Gol i Hallingdal, Trøndelag og selvfølgelig Nord-Norge. Vi har utelukkende fått veldig gode tilbakemeldinger. Det gjenstår å se levetiden ved alle typer kjøring, men vi kan allerede nå se resultater som vi veldig fornøyd med. Nå som den tredje generasjonen av Continental-dekkene er komplett har vi fått bekreftet at vi har en premium dekkløsning for krevende forhold som ivaretar sikkerhet, levetid og god dekkøkonomi, sier Keckes.

Økt kjørelengde og redusert forbruk

Han tror også mange vil la seg overraske over driftsøkonomien med den nye dekkgenerasjonen, i tillegg til bedre kjøreegenskaper.

– Kjørelengden på styreakseldekket Scandinavia HS3 har økt med så mye som ti prosent sammenliknet med forrige generasjon, og drivstoffeffektiviteten er forbedret med opptil fem prosent. Det nye drivakseldekket Scandinavia HD3 tilbyr veldig god trekkraft på snø, og fungerer utmerket på våt asfalt.

Som en bonus går dekket i løpet av levetiden fra å ha et dedikert vintermønster til lettrullende sommermønster.

– Etter hvert som dekkets vintermønster slites, gir det tofasede mønsterdesignet et mye større slitebaneområde om sommeren - med direkte fordeler når det gjelder retningsstabilitet, sier Keckes.

Kampanje for NLF-medlemmer

Dekkmann ønsker å gi alle NLF-medlemmer en mulighet til å forhåndsbestille dekk til neste vintersesong.

– Vi fortsetter suksessen fra i fjor og sparker i gang kampanjen på innsalg av vinterdekk. Fram til første juli kan alle medlemmer legge inn forhåndsordre med ekstra gode betingelser på den nye Continental-vinterserien hos alle Dekkmanns avdelinger, avslutter Keckes.