NLF

Nytt fra NLF uke 10, 2023

Etter et svært vellykket Kjetting NM fredag 3. mars, er det klart får årets tredje digitale medlemsmøte onsdag 8. mars. Denne gangen rettes søkelyset mot kvinnene i transportnæringen, og det på selveste kvinnedagen. 

Nok en hektisk uke er lagt bak oss, og forrige ukes store begivenhet var Kjetting NM. Norgesmesterskapet ble holdt for andre gang i regi av Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Flom Kjetting og SOTIN sammen med samarbeidspartnerne Scania og Volvo.  

Andreas Støfring (24) ble ikke bare Norges beste lærling i kjetting, men slo også både fjorårets rekord og førsteplassen til årets proffklasse med sin tid på 2.05 minutter. På den korte tiden ble det lagt på to kjettinger i tillegg til at bilen ble kjørt over målstreken.

I proffklassen var det Andreas Warberg-Mikkelborg, som gikk av med seieren med tiden 2,24 minutter. 

Les mer om dette på Lastebil.no

VINNERE: Fra venstre: Bjarne Vangberg (3. Plass lærling), Mathilde Flaten Husetuft (2. Plass lærling), Andreas Støfring (1. Plass lærling), Hans Petter Nilsen (2. Plass proff), Andreas Warberg-Mikkelborg (1. Plass proff) og Odd Leif Nyseth (3. Plass proff). VINNERE: Fra venstre: Bjarne Vangberg (3. Plass lærling), Mathilde Flaten Husetuft (2. Plass lærling), Andreas Støfring (1. Plass lærling), Hans Petter Nilsen (2. Plass proff), Andreas Warberg-Mikkelborg (1. Plass proff) og Odd Leif Nyseth (3. Plass proff).

Digitalt medlemsmøte onsdag 8. mars

Det er klart for NLFs tredje digitale medlemsmøte fra St. Olavsgate i Oslo onsdag 8. mars. Sendingen starter klokken 18:00 og avsluttes klokken 19:20.

Under møtet får dere treffe sjåførene Thea Heggen Rognstad, Birgit Grimsatad, Marianne Merli og Elen Nyhaven. Videre vil vi få besøk av statssekretær, Cecilie Knibe Kroglund. Det blir også en god gjennomgang av den siste konjunkturundersøkelsen i tillegg til at det informeres om veien til sjåføryrket for skoletrøtt ungdom gjennom full opplæring i bedrift. 

Klikk her for å få tilgang til møtet.

ADR-sikkerhetssoner på ferjer - ikke tilpasset modul- og 24-meters vogntog 

En ny og ukjent problemstilling dukket opp når det ble tillatt med modul- og 24-meters vogntog i 24-meters tømmerveinettet. ADR sikkerhetssoner på norske ferjer er tilpasset «normal» vogntoglengde på inntil 19,5 meter. Sikkerhetssonene på ferjene er derfor kun 20 meter lange. 

Det var NLF som gjorde Statens vegvesen oppmerksom på dette, og nå ønsker de innspill fra dere hvilke fergestrekninger som bør prioriteres for ombygging. 

Send inn dine innspill ved å trykke her

Ingen ferjer i Norge har i dag sikkerhetssoner som overstiger 20 meter. Det samme for ferjer under bygging.

I dag er det kun tillatt med ADR stykkgods på modul- og 24-meters vogntog. Det er kapteinen om bord på ferjen som avgjør om kjøretøy med ADR stykkgods om bord utløser krav til sikkerhetssoner.

På grunn av usikkerheten rundt regelverket er praksis at modul- og 24-meters vogntog med ADR stykkgods, ikke tillates om bord på ferjer i Norge. Når det åpnes opp for ADR gods på modul- og 24-meters vogntog vil problemet øke betydelig.

NLF har gjennomført flere møter  for å få på plass løsninger som gjør at det mulig å kjøre modul- og 24-meters vogntog med ADR stykkgods eller ADR gods om bord på ferjer igjen.

På noen ferjer er det mindre ombyggings som må til for å forlenge ADR sikkerhetssonene om bord, mens det på andre ferjer blir mer omfattende å få dette på plass.

Statens vegvesen har søkt om, og mottatt, ekstra bevilgninger til ombygging av ferjeflåten, og ber nå NLFs medlemsbedrifter om en prioritering av ferjesamband som er viktig for transport av ADR stykkgods og ADR gods.

Vi ber derfor om innspill på prioriterte ferjesamband som dere mener NLF skal oversende Statens vegvesen.

Send inn dine innspill ved å trykke her

Hjelp oss med å kartlegge sjåførsituasjonen i Norge

Arbeidet med rekruttering til sjåføryrket er viktig for NLF, og en rekke av NLFs aktiviteter har som mål å få utdannet flere yrkessjåfører. Vi samarbeider derfor også med IRU hvor NLF er medlem om å kartlegge situasjonen i Norge. Vi ber deg derfor delta i årets undersøkelse fra IRU slik at vi får enda bedre faktaunderlag for arbeidet.

Spørreundersøkelsen finner du her:   2023 IRU Driver Shortage Survey

Du kan velge å besvare undersøkelsen på en rekke språk. I den norske versjonen er ett av spørsmålene ikke oversatt, men skrevet på engelsk: We would now like to know the shortage of drivers that you expect to experience next year. Dette kan oversettes til: «Vi vil gjerne vite din forventning om sjåførmangel neste år»

Vi ber om at undersøkelsen besvarer så fort som mulig og senest 15. mars 2023.

Meld deg på Arbeidsgiverkonferansen!

Hva betyr det for rekrutteringen å være en tariffbedrift og hva er det som vekker interessen blant de unge som velger å bli yrkessjåfør? Dette er to viktige spørsmål som vil bli besvart under årets Arbeidsgiverkonferanse som går av stabelen den 22-23 mars.  

Programmet for tariff- og arbeidsgiverkonferansen er nå klart. 

Noen av temaene under årets konferanse vil være:

  • Norsk økonomi i lys av krigen i Ukraina
  • Hvordan bruke indekser til å justere priser
    og oppnå lønnsomhet?
  • Regjeringens tiltaksplan mot sosial dumping?

Konferansen går av staben 22. 23. mars og finner sted på  Scandic Oslo Airport

Her kan du melde deg på Arbeidsgiverkonferansen

Tid for årsmøter

Tiden er inne for årsmøter i NLFs ulike regioner. Et par møter er avholdt allerede, men under finner du årsmøtet for din region. Du kan fremdeles melde deg på ved å følge linkene som er listet opp under her:  

Kolonnekjøring i Valderøytunnelen og Ellingsøytunnelen

Fra og med søndag kveld 12. mars blir det kolonnekjøring kveld og natt i Valderøytunnelen på riksveg 658 i Ålesund og Giske kommuner i Møre og Romsdal. Årsaken er at det vil pågå utskiftning av vifter.

Samlet er det beregnet en drøy måned for å komme i mål med begge tunnelene. 

Slik blir kolonnekjøringen:

Regimet for kolonnekjøring blir slik i for Valderøytunnelen og Ellingsøytunnelen 

  • Det blir kolonnekjøring mellom klokken 21:00 og 06:00 alle dager mens arbeidene pågår. 
  • Fra klokken 21:00 til 24:00 kjøres det to kolonner parallelt for å begrense ventetiden (estimert ventetid ca. 10 minutter). 
  • Fra klokken 24:00 til 06:00, når trafikken er mindre, kjøres det en kolonne (estimert ventetid ca. 20 minutter). 
  • Mellom kl. 06:00 og 21:00 går trafikken som vanlig. 

Les mer om dette på Statens vegvesen

Europeisk «priskartell» frifunnet

Oslo tingrett har konkludert med at lastebilprodusentene Daf, Volvo/Renault, MAN og Daimler frifinnes, uten at sakskostnader tilkjennes. 

Frifinnelsen skjer til tross for at retten finner det sannsynlig at kartellsamarbeidet har påvirket prisene ut til kundene, opplyser nyhetsstedet. Det er Posten Norge gikk til søksmål mot de europeiske lastebilaktørene fordi de mente å ha betalt 264 millioner kroner for mye for over 1.900 lastebiler i perioden 1997 til 2011. Nå har de altså tapt saken.

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har tidligere skrevet om saken, som går tilbake til 2007. Da mente EU-kommisjonen at Scania, sammen med DAF, Daimler, Iveco, MAN og Volvo og Renault blant annet skal ha samarbeidet om prissetting. De ble anmeldt for dette først i 2014 når saken ble offentlig kjent. I kjølvannet av dette var det en rekke selskaper som sendte inn et felles søksmål i 2019, hvor det ble krevd erstatning.

NLF har avklart at dommen i Norge ikke vil ha noe å si for det felles søksmålet NLF medlemmer er med på. Vi vil komme tilbake til status for det søksmålet i et digitalt medlemsmøte i løpet av våren.