Vinteren har vært værmessig utfordrende, og det ser ut til at det har blitt vanlig prosedyre å stenge veiene når det kommer snøfall. Transportnæringen har veien som sitt arbeidsgulv, og yrkessjåfører fortviler over dårlig vintervedlikehold, forsinkelser og frykt for glatte veier.
Mange har den siste tiden møtt på stengte veier og køer som følge av været. Det er samtidig meldt inn mange ulykker, og både personbiler og lastebiler er berørt. Fredag stengte E18 forbi Telemark på grunn av regn, og tirsdag ble det full stopp på E16 mellom Sandvika og Sollihøgda på grunn av snø og manglende brøyting og salting.
Dette er to små eksempler på utfordringene som har oppstått denne vinteren og føyer seg inn i rekken av en mengde tilsvarende hendelser.
I Trøndelag er situasjonen så ille at yrkessjåfører sier de er redde. Dette bekrefter NLFs regionsjef, Leif Jarle Christensen, i en sak i Arbeidets Rett (bak betalingsmur).
Han mener at når yrkessjåfører eller andre sjåfører er redde, spiller det ingen rolle om kravene overholdes eller ikke.
Spesielt gjelder det forholdene på fylkesvei 30 mellom Singsås og Holtålen/Røros, der det har skjedd en rekke ulykker den siste tiden.
– Vi må ha en vei som er trygg. Det blir for lettvint å si at det er sjåførens ansvar å kjøre etter forholdene, eller at veien er innenfor kravene, sier Christensen.
Det jobbes bredt med problematikken i hele organisasjonen, og hovedbudskapet er at situasjonen er uholdbar.
Det er blant annet foreslått at hovedentreprenøren må granskes. Er det mangler, må det iverksettes tiltak uavhengig om det er entreprenørens skyld eller Vegvesenet. Det er nå sekundært, og det viktigste er at dette ikke gjentar seg.
NLF etterlyser også at fylkeskommunene og Statens vegvesen inngår enklere kontrakter, i tillegg til at det har blitt påpekt at de to etatene må ha muligheten til å se disse avtalene. Fylkeskommunen i Innlandet har lagt opp til at det kan utformes korte kontrakter på to sider. NLF er kjent med at flere underentreprenører her har slike kontrakter.
For tredje året på rad, arrangerer NLF, Sotin og Flom Kjetting Norgesmesterskap i kjetting pålegging.
Arrangementet er åpent for alle og finner sted Lørdag 9.mars på Sadelmakerbryggen i Oslo sentrum. Ta med deg venner og familie å få med deg et forrykende show.
Seks lærlinger og seks proffe sjåfører skal konkurrere om Norgesmester tittelen. Scania, Volvo og Mercedes stiller med sine showtrailere og Statens Vegvesen serverer gratis vafler. Hele arrangementet vil bli ledet av årets kjettingkommentator, Olli Wermskog, som blant annet er kjent fra programmet Kongen befaler.
Det er gratis inngang, og det vil være servering av mat og drikke.
Vel møtt!
Program og mer informasjon kommer
Ønsker du å være sponsor, les mer her
Den 13.-14. mars er det klart for årets Tariff- og arbeidsgiverkonferanse på Clarion Hotel Oslo Airport.
I år rettes søkelyset mot forhandlinger, forhandlingsteknikk, og hvordan man skal være en god arbeidsgiver og leder i utfordrende tider.
Endringer i arbeidsmiljøloven og arbeidsrett vil også bli belyst, i tillegg til å se nærmere på hva som forventes av lønnsoppgjøret for 2024. Dagsaktuelle temaer vil bli diskutert sammen med dyktige foredragsholdere, og det vil både være faglig påfyll og foredrag til inspirasjon.
Det arbeides fremdeles med de siste detaljene i programmet, men mer informasjon om påmelding og program kommer så snart det er klart
To menn og to kvinner har mistet livet på veiene i årets første måned. Med unntak av et av årene med koronapandemi, har vi aldri hatt færre omkomne i januar måned.
Dette viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall. Ulykkene skjedde i Oslo, Trøndelag, Møre og Romsdal og Troms.
I fjor økte bøtenivået betydelig, og nå justeres de ytterligere opp med fem prosent på grunn av prisstigningen. Det betyr at politiet nå blant annet gir deg en bot på over 10.000 kroner dersom du blir tatt for å bruke mobil mens du kjører.
Da forslaget om å øke bøtesatsene ble sendt på høring i slutten av 2022, uttrykte både Norges Lastebileier-Forbund og utrykningspolitiet at de ikke støttet dette forslaget. NLFs fylkesleder for Telemark, Frode Bjønnes, reagerer derfor også på den siste økningen som kom 1. februar.
– Selv om bøtesatsene økte i fjor, har ikke antallet gebyrer som skrives ut nødvendigvis gått ned. Da blir det på en måte bare en ekstra inntekt til staten. Hvis de endelig hadde brukt pengene til trafikksikkerhet og bedre fremkommelighet, kunne man kanskje forsvart det, men nå har nivået blitt for høyt, kommenterer Bjønnes i en sak på NRK.
Ny Nasjonal transportplan (NTP) skal legges frem i mars, og det knytter seg blant annet stor spenning til om man kommer videre i visjonen om fergefri E39. NLFs regionsjef, Jan Ove Halsøy, mener det blir feil å prioritere store prosjekter som Hordfast og Møreaksen og ønsker heller satsing på bedre veier mellom fjordene.
Selvsagt kan det være irriterende hvis du over en lang strekning må ligge bak et brøytetog eller en brøytebil. Det kan også være utfordrende å møte brøytebilen. Husk at sjåførene gjør en jobb og er på veien for oss.
Statens vegvesen rapporterer om at enkelte tuter på brøyterne for å komme forbi. Vi hører også at farten på vintervegene stadig blir høyere og kjøreadferden mer aggressiv.
Se denne filmsnutten om hvorfor du aldri skal kjøre forbi brøytebilen.
Totalt ble det i januar registrert nye 475 lastebiler over 16 tonn i Norge. 13 av bilene var elektriske, noe som utgjør 2,7 prosent. Det ble også solgt 37 nye gassbiler over 16 tonn, melder Tungt.no. Scania ligger i tet og har slått Volvo som tronet på toppen i fjor.
Scania solgte nesten halvparten av de nye bilene. Ingen kunne true dobbeltseier til svenskene, men Volvo er langt bak.
Her er “topp 7” fra Opplysningsrådet for Veitrafikken:
Nå ruller over 1100 elektriske lastebiler på norske veier. Hele 12,3 prosent av alle nye lastebiler var elektriske i fjor, viser tall fra Opplysningskontoret for veitrafikken.
Totalt ble det solgt 704 elektriske lastebiler i 2023. Det er dobbelt så mange som i 2022 og hele 11 ganger så mange som i 2021.
Utslipp fra veitransporten står for 18 prosent av de totale klimagassutslippene i Norge, så dette er også gode nyheter for klimaet.
Det er ikke bare salgsandelen som gir grunn til å juble. 2023 var også året da både rekkevidden, utvalget og ambisjonene økte.