Hopp til innhold

Sjåfører fra øst et problem

Havnebyen Travemünde er et godt eksempel på hvilke problemer europeiske transportfirmaer sliter med. Sjåfører fra tidligere østblokkland overtar kjøringen av lastebilene fra Travemünde og bidrar dermed til at konkurransesituasjonen endrer seg betydelig.

Det lave lønnsnivået østblokk-sjåførene er villige til å kjøre for, påfører en rekke transportselskaper som kjører med sine egne lands sjåfører, store problemer. Selv de dyktige nederlenderne sliter, viser det seg. 57% av alle transportselskapene i Nederland - et av Europas mest erfarne land når det gjelder godstransport på vei – kjørte med underskudd i 2000.
Skjer det ikke noe på dette området, vil resultatet bli at stadig flere selskaper vil ta i bruk "billigsjåfører" fra østland. I fjor høst begynte Tyskland sin kamp mot dette problemet, i og med at tyske myndigheter krevde at sjåfører som ikke har arbeidstillatelse i EU, må ha bevis på at deres ansettelsesforhold ikke strider mot lovene i det land bilen er registrert i.