Skyld ikke på arbeidsmiljøet
Arbeidsmiljøet skal ikke brukes som unnskyldning for ikke å ansette funksjonshemmede. Det mener Det europeiske arbeidsmiljøorganet, som har laget et faktaark med tips om hvordan arbeidsplassen kan tilrettelegges for funksjonshemmede. En arbeidsplass som er gjort tilgjengelig og sikker for funksjonshemmende er også en sikrere og mer tilgjengelig arbeidsplass for alle ansatte, klienter og besøkende.
Funksjonshemmedes rettigheter i arbeidslivet
I EU er funksjonshemmedes rettigheter sikret gjennom europeisk antidiskrimineringslovgivning og europeisk arbeidsmiljølovgivning.
I Norge inneholder Arbeidsmiljølovens § 13 krav om tilrettelegging av arbeid for arbeidstakere med midlertidig eller varig redusert arbeidsevne.
18. mai 2005 leverte et lovutvalg sin utredning "Likeverd og tilgjengelighet" (NOU 2005:8) til Justis- og politidepartementet. Utvalget kom med forslag til en egen lov mot diskriminering på grunnlag av nedsatt funksjonsevne (diskriminerings- og tilgjengelighetsloven) som skal gjelde generelt på alle samfunnsområder.
Behovene til funksjonshemmede (det være seg bevegelses-, hørsels- eller synshemmede), bør tas med på design- og planleggingsstadiet og ikke utsettes til man får ansatte med funksjonshemminger. Diskriminering av funksjonshemmede på arbeidsplassen er ikke nødvendigvis planlagt, men kan oppstå på grunn av manglende kunnskap. Avdelingsledere og HMS-personale bør kurses i likebehandling av funksjonshemmede, mener Det europeiske arbeidsmiljøorganet.
Kilde: Statens arbeidsmiljøinstitutt