Husk kvittering for prøvekjøring ved verkstedbesøk
Ved mange verkstedbesøk kreves det prøvekjøring både før og etter at verkstedet utfører arbeidet. På biler med digital fartskriver blir denne kjøringen ubønnhørlig registrert. Slik kjøring er fritatt fra kjøre- og hviltidsbestemmelsene, men det er likevel sjåføren/lastebileieren som sitter med bevisbyrden i en påfølgende kontroll.
Myndighetene kontrollerer oftere I tiden fremover vil myndighetene i Europa intensivere kontrollen av kjøre- og hviletid. Fra å kontrollere 1% av alle sjåførdøgn i 2007 er målsettningen å kontrollere 2% i 2008 og 3% i 2010. Dette innebærer en fordobling og tredobling av antall kontroller. Minst 30% av kontrollene skal utføres langs veg, og minst 50% skal utføres hos foretak. Sjansene for at man blir kontrollert vil således øke i årene fremover. Man vil også kunne bli bøtelagt i et annet land enn der en eventuell overtredelse har funnet sted. En rekke lastebileiere har allerede merket dette ved kjøring i utlandet.
Norges Lastebileier-Forbund anbefaler sine medlemmer om å be verkstedet dokumentere eventuell prøvekjøring. NLF har vært i kontakt med Vegdirektoratet, som sier at en utskrift hvor verkstedet stempler og kvitterer for eventuell kjøring er tilstrekkelig dokumentasjon. En eventuell verkstedordre eller faktura er ikke nødvendigvis tilstrekkelig, særlig ikke i utlandet.
Stadig fler får digital fartskriver Stadig flere skifter ut sine biler og får derfor den nye digitale fartskriveren å forholde seg til. Vi har oppfordret alle verksteder, enten de er godkjente fartskriververksteder eller ikke, om å lære sine mekanikeregrunnleggende bruk av digital fartskriverog uoppfordret ta utskrift og kvittere for eventuelt utført prøvekjøring. Mange av verkstedene har svart NLF at dette er tatt med i de skrevne rutinene til verkstedpersonellet.