Tåredryppende
I Storbritannia er "tåretrailere" et vanlig syn. Ekvipasjene sparer opp til 10 prosent drivstoff på grunn av den aerodynamiske profilen.
Nå sprer formen seg til resten av Europa.
"Teardroptrailers" kaller de formen, som ble introdusert i 2006, men som slett ikke er ny. Vi kan studere femtitallets spesielle GM-busser og lastebiler, og videre til både tretti- og tyvetallet med aerodynamiske store fartøyer. Likevel er det ikke før i nyere tid at vi i Europa ser en større kommersiell utbredelse av designen. Dråpeformen skal være den mest aerodynamiske. Naturen har bestemt det, og for den som utnytter dette er det mye å hente i drivstoffbesparelse når hastigheten nærmer seg 80 km/t.
Miljøvennlige vogntog
Hvis lastebilen kjører 100.000 kilometer pr. år og bruker tre liter på milen kan den oppnå en besparelse på 6 - 10 prosent, som igjen tilsvarer åtte tonn CO2-utslipp. Med de nye Euro VI-motorene er også NOx-utslippet redusert så mye at det er vesentlig mindre enn hva en to liter dieselutgave av Toyota Avensis 2014 slipper ut gjennom eksosrøret. Vi skal ikke se bort i fra at en "tåretrailer" også er mer stabil på veien.