Hopp til innhold
Vadis-innføring som lugger
Enlarged image

SJEKK PÅ BRETT: Overingeniør Roger Brenden viser fram det nye systemet som styres via et helt vanlig nettbrett. Foto: Monica Knoff/Statens vegvesen

Vadis-innføring som lugger

NLF mener at Statens vegvesens nye digitale kontrollsystem, Vadis, ikke er bra nok ennå.

Selv om det kan gi flere og mer målrettede kontroller er ikke alt som det bør være.

Bileier må få info NLF er ikke helt tilfreds med den nye kontrollordningen og har derfor bedt Statens vegvesen om å gjøre noe med følgende punkter snarets:

  • Det informeres for dårlig om at det skal/bør sendes kontrollseddel på epost til bileieren. NLF ber om at bileieren må få tilsendt en kopi av kontrollseddelen i de tilfeller hvor han blir skadelidende i form av purregebyrer og/eller begjæringer knyttet til kjøretøyet som han er eier av. Mange sjåfører er ukjent med digitale verktøy og smart-telefoner. NLF innser forutsetningen om at sjåføren må kjenne til firmaets epost-adresse.
  • Melding om kontrollseddel, og rapport om kjøre og hviletid bør være på norsk, da ikke alle forstår engelsk.
  • Det informeres for dårlig om at man også kan få utskrift av kontrollseddelen på kontrollstedet.
  • Kontrollørene må få bedre opplæring.

Moderne tekonoligi Statens vegvesen lanserer en helt ny og heldigital versjon av sitt kontrollsystem (VaDIS). Nå er det slutt på papirer hos som må etterregistreres elektronisk og manuell utfylling av mangellapper.

– Dette er et toppmoderne verktøy som vil bidra til en enklere og mer effektiv hverdag både for oss og for de vi kontrollerer, sier avdelingsdirektør Bodil Rønning Dreyer i Statens vegvesen.

– Flere og mer målrettede kontroller vil sørge for bedre framkommelighet på norske veger og gjøre den tryggere for alle oss som bruker den, sier hun.

Mer målrettet Når registreringsnummeret på kjøretøyet eller fødselsdatoen til en sjåfør skrives inn, vil historikken automatisk komme opp. Om et kjøretøy har hatt mangler på fire av de fem siste gangene det har vært stoppet, kan det være en god grunn til å ta en grundig kontroll også denne gangen.

– Hensikten med våre kontroller er å ta synderne. Verken vi eller transportbransjen er tjent med at vi bruker tiden på de som har tingene i orden, forklarer Dreyer. – Tiden vi sparer på digitaliseringen vil både gi oss tid til flere kontroller, men også muligheten til å bruke lenger tid på å kontrollere de kjøretøyene som virkelig er farlige.

Kontrollseddel på SMS Etter en kontroll vil sjåførene få en sms eller e-post med lenke og innloggingsinformasjon til sin egen kontrollseddel og eventuell mangellapp.

- Dette blir en ny hverdag også for sjåførene, sier Dreyer. – Vi har fortsatt mulighet til å skrive ut kontrollseddel om det er nødvendig, og kontrollørene våre skal selvfølgelig være flinke til å informere om den nye ordningen.

Du kan se en video om det nye kontrollsystemet her.

Fakta om nye VaDIS:

  • VaDIS er forkortelse for «Vehicle and Driver Inspection System» og er et dataverktøy spesielt utviklet for bruk ved utekontroll og behandling av kontrollsaker.
  • Nye VaDIS er heldigitalt – all data skrives inn med en gang og historikk lagres.
  • Hvis kjøretøyet har mangler og gebyr blir pålagt, går informasjonen direkte fra VaDIS til Statens innkrevingssentral som sender ut faktura.
  • Sjåførene får tilgang til kontrollsedlene sine ved å logge inn med informasjon de får via SMS eller e-post.
  • Statens vegvesen kan ettersende kontrollseddel eller skrive ut dokumenter på stedet om nødvendig.