Fjerner kollektivfelt etter henvendelse fra NLF
Det nye kollektivfeltet i Nøsttvedttunnelen ved Vinterbro på E6 syd for Oslo har skapt mye hodebry for lastebilsjåfører. NLF tok opp problemet med Statens vegvesen på vegne av medlemmene, og nå er det vedtatt å tilbakestille feltet til allmenn ferdsel.
"Hei. Henvendelsen gjelder Nøstvettunnelen på E6 syd for Oslo. Her er nå krabbefeltet gjort om til bussfil. Dette fungerer svært dårlig ved at trailere må ut i venstre felt for å kjøre forbi saktegående trafikk, noe det er en god del av siden tunnelene avsluttes med en lang motbakke. Har nå vært vitne til flere uheldige episoder i forbindelse med forbikjøringer inne i tunnelen, og har fortsatt tilgode å se en buss benytte bussfilen. Er dette noe dere kan prøve å gjøre noe med? Det krabbefeltet bør absolutt være der", skrev et NLF-medlem til oss nylig via våre Facebook-sider.
Krevde rask handling
Situasjonen i Nøstvettunnelen ble vurdert av fylkesleder i Oslo og Akershus, Harry Nilsen, som mente dette var såpass alvorlig at feltet burde fjernes så raskt som mulig.
- Mange av våre medlemmer hadde hatt lignende erfaringer som de vi fikk høre om via Facebook-henvendelsen. Vi tok kontakt med Statens vegvesen og uttrykte vår bekymring for trafikksikkerheten i tunnelen. Dette tok de svært alvorlig, og igangsatte strakstiltak, forteller Nilsen.
Prosjektleder Dagmar Høyer i Statens vegvesen understreker at ingenting er meislet i stein og er svært lydhøre for innspill fra næringen.
- Dette kollektivfeltet ble opprettet for å tilrettelegge for busstrafikken, noe som er en viktig prioritering for oss. I denne sammenhengen så vi at feltet ikke ble benyttet i stor nok grad, samtidig som det ble litt vel trangt i de øvrige feltene i bakken. Derfor har vi nå bestilt dette kollektivfeltet fjernet.
Tar yrkessjåførene på alvor
Hun setter stor pris på tilbakemeldingene fra NLF.
- Det var dere som uten tvil var sterkest på banen i dette spørsmålet. Vi tar i aller høyeste grad yrkessjåførene på alvor, det er viktig å høre på de som bruker strekningene daglig, forteller Høyer.
Under kan du se et annet eksempel på NLFs lokale arbeid som påvirker hverdagen til alle trafikanter:
Ingen saker for små
- NLF mottar stadig tips til saker vi bør jobbe med, både på lokalt og nasjonalt plan. Alle henvendelser leses, vurderes og sendes videre til den NLF-representanten som best kan bearbeide problemstillingen, sier administrerende direktør, Geir A. Mo.
Han forteller videre at NLF har god gjennomslagskraft i denne typen enkeltsaker.
- Vi er godt synlige og blir hørt, både av bransjen, myndigheter og offentlige etater. Dette er et godt eksempel på at det virkelig nytter å være NLF-medlem, avslutter Mo.
Har du tips til saker NLF bør se på?
Send inn til post@lastebil.no

