Hopp til innhold
Fremtidseksperiment på åpen veg
Enlarged image

DAF er en av de seks produsentene som deltar i Rotterdam-eksperimentet. De har allerede lansert sitt eget Eco Twin-system som hekter sammen flere DAF-lastebiler for mest mulig økonomisk kjøring. Foto: DAF Trucks

Fremtidseksperiment på åpen veg

Seks lastebilprodusenter deltar i et gigantisk selvkjøringseksperiment like over påske. Med såkalt platooning-teknologi kan lastebilene kjøre med få meters mellomrom og på den måten redusere forbruket.

Den 7. april avvikles det såkalte Rotterdam-eksperimentet hvor en rekke lastebiler skal kjøre i tett flåte på åpne veger over større avstander. Bakgrunnen ligger i et initiativ kalt European Truck Platooning Challenge, hvor myndighetene i Nederland utfordrer de europeiske lastebilprodusentene til å demonstrere sine respektive platooning-systemer i stor skala. Deltakerne er Scania, Volvo, Mercedes-Benz, MAN, Iveco og DAF.

Svenskene har den lengste kjøreruten; Scania vil tilbakelegge mer enn 2000 kilometer fra oppstarten i Södertälje utenfor Stockholm til ankomsten i Rotterdam. Kjøreturen begynner 30. mars.

Her er kjørerutene de seks lastebilprodusentene vil ta på veg mot målet i Rotterdam. Illustrasjon: Google Maps
Enlarged image

Teknikk hentet fra racing

De som er interessert i sport, kjenner sikkert til begrepet "slipstreaming". Dette er en teknikk som har vært benyttet i alle former for racing i en mannsalder. I dag blir dette prinsippet benyttet i alt fra Formel 1 til Tour de France. Tankegangen har for lengst smitter over til vegtrafikken, hvor det har ført til et fokus på strømlinjeformede karosserier for å oppnå en reduksjon i luftmotstand. Men nå tas det altså et steg videre.

DAF er en av de seks produsentene som deltar i Rotterdam-eksperimentet. De har allerede lansert sitt eget Eco Twin-system. Foto: DAF Trucks
Enlarged image

Hva er egentlig platooning?

Dagens lastebiler kommuniserer ikke bare med satellitter gjennom GPS, men også med andre trafikanter og andre lastebiler ved hjelp av radar og wifi. Ved å la alle disse systemene jobbe sammen, kan flere lastebiler "kobles sammen" slik at de kjører som en enkelt enhet. Ved å redusere avstanden mellom vogntogene og minimere luftmotstanden, kan forbruk og utslipp reduseres betraktelig.

Se hvordan i videoene under. Her demonstrerer Volvo, Scania, DAF og MAN sine systemer:

Les mer om European Truck Platooning Challenge her!