Hopp til innhold
Negativ utvikling i ulykker med vogntog i 1. kvartal 2018
Enlarged image

Urovekkende tall: Dødstallene er høyere enn på flere år. Merk at SSB-statistikken ikke sier noe om skyldspørsmålet i ulykkene. De aller fleste kollisjoner mellom lette og tunge kjøretøy er utløst av det mindre kjøretøyet. Illustrasjonsfoto: Stein Inge Stølen

Negativ utvikling i ulykker med vogntog i 1. kvartal 2018

2018 har så langt ikke vært et positivt år for utviklingen innen ulykker med tunge kjøretøy. I første kvartal er det registrert flere ulykker med ytterligere flere skadde og omkomne enn i fjor.

I statistikkdatabasen Vegtrafikkulykker med personskade som publiseres av Statistisk sentralbyrå (SSB) kan man hente ut data fra ulykker hvor vogntog har vært innblandet.

Kilde: SSB-statistikk 03610: Personer drept eller skadd i vegtrafikkulykker med vogntog innblandet
Enlarged image

Høyeste dødstall siden 2014

2017 var et rekordår når det kom til antall drepte, både i vegtrafikken generelt og i ulykker hvor vogntog var involvert. Denne utviklingen har dessverre ikke fortsatt inn i første kvartal i 2018. Vi må faktisk så langt tilbake som til 2014 for å se høyere tall enn i år. Dette er første gang på fem år at trenden med nedgang i antall drepte i ulykker hvor vogntog har vært innblandet er brutt i første kvartal.

Merk at SSB-statistikken ikke sier noe om skyldspørsmål i ulykkene; dette er kun en oversikt over ulykker hvor vogntog har vært innblandet. Undersøkelser knyttet til hendelsesforløp i kollisjoner mellom tunge og lette kjøretøy viser at de aller fleste av disse ulykkene er utløst av det mindre kjøretøyet.

Les også: 2017 - et rekordår for trafikksikkerhet