Norges første tungbilfelt åpner denne uken
Når den nye firefeltsvegen på Sola åpner fredag 9. november, vil det være med et eget felt for tunge kjøretøy. Dette er første gang en slik løsning testes ut her til lands.
– Dette bør være et eksempel til etterfølgelse, sier NLFs regionsjef Reidar Retterholt. – Næringslivet i Rogaland har arbeidet for å få til denne løsningen og erfaringene må man ta med seg og bruke i hele landet, spesielt mellom destinasjoner der det går mye gods.
Bedre for alle
- Målet er bedre fremkommelighet for næringstrafikken til og fra Risavika havn, forteller senioringeniør i Statens vegvesen, Ingve Lygre Undheim.
Personbiler får også bedre fremkommelighet når alle større kjøretøy ferdes i tungbilfeltet.
– Det kan selvsagt bli kø i det vanlige kjørefeltet hvis mange velger bil til og fra jobb, men slik trafikkbildet ser ut nå, blir det bedre for alle.
Undheim sier at tungbilfeltet kommer til å ha god fremkommelighet hele døgnet, også i rushtida. Det gir godstrafikken bedre effektivitet og dermed mindre utslipp.
Ser til utlandet
Statens vegvesen har planlagt tungbilfeltet lenge. I Bymiljøpakken er ett av målene at en ikke får fleie personbiler på vegene. Et annet er god fremkommelighet for næringstrafikk, gods- og kollektivtrafikk.
– I tillegg har vi nullvisjonen, om null hardt skadede og drepte i trafikken, sier Undheim.
For å nå disse målene har han og kollegaene sett til utlandet.
– Vi ser blant annet god effekt i Dublin, der ett felt er reservert for lastebiler fra sentrum til havna, sier han.
Siden dette er første gang i Norge at tungtrafikk får et eget felt, er det utarbeidet nye skilter som skal signalisere feltets bruksområde.
