Hopp til innhold
Vil innføre risikoklassifisering av transportforetak
Enlarged image

Risikoklassifisering: I 2017 ble om lag 750 drept eller hardt skadd på norske veier. Målet er at antallet skal være redusert til 550 i 2022 og til 350 innen 2030. Ett av tiltakene som vurderes, er risikoklassifisering av av transportforetak. Illustrasjonsfoto: Stein Inge Stølen

Vil innføre risikoklassifisering av transportforetak

I forrige uke ble "Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg 2018-2021" fremlagt for Ketil Solvik-Olsen. Her foreslås 136 tiltak for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken. Blant disse er et forslag om å innføre risikoklassifisering av transportforetak.

– Selv om utviklingen har vært svært positiv og Norge er verdensledende på trafikksikkerhet, må kampen mot trafikkdøden fortsette med uforminsket styrke. Det er satt tøffe mål for trafikksikkerhetsarbeidet. Dette er mer enn tall og statistikk – dette handler om mennesker, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Trafikksikkerhetsplanen ble overlevert samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Her sammen med Jan Johansen, Trygg Trafikk, Runar Karlsen, Utrykningspolitiet, og vegdirektør Terje Moe Gustavsen. Foto: Kjell Bjørn Vinje / Statens vegvesen
Enlarged image

Prioriterer økt kontroll av «verstingene»

Ett område som vil bli prioritert framover, er kontroll av tunge kjøretøy. Vegvesenet vil i perioden 2018-2021 prioritere risikobasert kontroll og tilsynsvirksomhet. Dette innebærer økt oppmerksomhet mot kjøretøy og virksomheter hvor det er høy risiko for overtredelse av regelverket.

Hvis du har sysakene i orden skal du heller ikke bli kontrollert ofte, hvis risikoklassifiseringssystemet blir iverksatt. Illustrasjonsfoto: Stein Inge Stølen
Enlarged image

Vil redusere innsatsen mot seriøse transportører

Gjennom å etablere et system for risikoklassifisering av transportforetak, skal det bli enklere å gjøre riktige prioriteringer. Eksempelvis vil det være fornuftig å redusere innsatsen overfor kjøretøy der det ikke er forventet å finne feil og mangler, slik at kontrollørene kan bruke ressursene på kjøretøy som utgjør en risiko i trafikken. Vegvesenet vil her ha bistand fra Politiet og Arbeidstilsynet.

Her er tiltakene som vurderes mot tunge kjøretøy:

  • System for å risikoklassifisere transportforetak.
  • Utrede lovhjemler for mer effektiv kontroll/reaksjon.
  • Felles handlingsplan for operativt samarbeid.
  • Utvikle konkrete tiltak for å påvirke trafikksikkerhetskultur og sikkerhetsstyring i transportbedrifter.
  • Videreføre Trygg Trailer.
  • Temaanalyse av dødsulykker med myke trafikanter og blindsoner på store kjøretøy.
  • Informasjon om risiko og tiltak knyttet til blindsoner og myke trafikanter.

Les hele tiltaksplanen her (PDF)