Hopp til innhold
Skoglund Transport kjører snutebil i miniatyr
Enlarged image

Nye muligheter: Med denne kombinasjonen kan Skoglund Transport frakte gods med lengde opptil 6,3 meter og med totalvekt på nærmere 2,4 tonn på BE-sertifikat. Foto: Stein Inge Stølen

Skoglund Transport kjører snutebil i miniatyr

Med totalvekt på 7 tonn kan denne ekvipasjen kjøres på BE-sertifikat. Takket være høy nyttelast gir dette klare fordeler ved tyngre varebiloppdrag. Sjåfør Morten Carho Martinsen ser bare fordeler så langt, og ser frem til å teste bilen på vinterføre.

– Det er mange som lurer på hva dette er for noe. Jeg får mye oppmerksomhet langs vegen, sier Morten Carho Martinsen.

Den oppsiktsvekkende semivarebilen har vært i drift for Gjøvik-bedriften Skoglund Transport i en knapp måned. På den tiden har Martinsen rukket å kjøre åtte tusen kilometer i fast rute mellom Gjøvik og Oslo, en strekning hvor bompengebesparelsen ved å kjøre varebil fremfor lastebil alene utgjør flere tusen kroner i måneden.

Sjåfør Morten Carho Martinsen stortrives bak rattet på den splitter nye Sprinter-semien. Foto: Stein Inge Stølen
Enlarged image

Rigget for langturer med døgnhvile

Med en maksimal vogntogvekt på 7 tonn og nyttelast på 2380 kilo gir denne kombinasjonen klare fordeler sammenlignet med tilsvarende lastebiler klasse C1, uten å være avhengig av at sjåføren har sertifikat for lett lastebil.

– For å kjøre semivarebil av denne typen trenger du bare BE-sertifikat, og så sjåførkort da, siden vi er underlagt kjøre- og hviletid, forteller Martinsen.

Bilen er utstyrt for å kunne ta de fleste oppdrag over hele Norge. Hvis en skal kjøre lengre turer, har sjåføren mulighet til å ta døgnhvilen på senga bak setene.

Med seng bak setene er Skoglund Transport klar for langturer hvis behovet melder seg. Foto: Stein Inge Stølen
Enlarged image

6,3 meters lasterom

Skapløsningen på hengeren er også svært praktisk. Her er det både bakløfter og sideåpning for maksimal fleksibilitet og lasterommet måler hele 6,3 meter i lengden.

Bilen ble solgt av Helge Herva hos Bertel O. Steen. Han tror flere vil kunne regne hjem en slik bil hvis de ser på totalbildet.

– Det har vært veldig mye positive tilbakemeldinger på denne løsningen. Det har tatt tid å få alt godkjent, men sluttproduktet ble akkurat slik vi håpte på, både kjøremessig og alt annet. Vi har allerede solgt en håndfull og jobber nå med å få utlevert flere biler til kundene.

Sprinter-semien går nå i fast rute mellom Gjøvik og Oslo. Foto: Stein Inge Stølen
Enlarged image

Vil selge komplette sett

Han oppgir at en tilsvarende C1-lastebil, da gjerne en 5,5-tonns Sprinter, ikke har samme nyttelast og gir ikke den samme lengden på skapet.

– På sikt er planen å selge komplette sett, slik at kunden kan få en totalpakke ferdig levert, avslutter Herva.

Se flere bilder under!

Førermiljøet er det ingenting å si på. Foto: Stein Inge Stølen
Enlarged image
Med 6,3 meters lasterom og både bakløfter og sideåpning kan man laste både langt og tungt fra flere kanter. Foto: Stein Inge Stølen
Enlarged image
Fartskriver er på plass, slik det skal være på alle kjøretøykombinasjoner i godstransport med totalvekt over 3,5 tonn. Foto: Stein Inge Stølen
Enlarged image
Det blir spennende å høre hvilke erfaringer Skoglund Transport gjør seg med denne bilen på vinterføre. Det er slett ikke sikkert at det er så ille, gitt at man laster riktig over bakakselen. Foto: Stein Inge Stølen
Enlarged image

Les også: – Vanlige bilister trenger bedre kunnskap om lastebiler