I morgen er det klart for nytt digitalt medlemsmøte direkte fra NLF-studio i St. Olavsgate i Oslo. Sendingen starter klokken 18:00.
Er du ajour med løyvene? Det er et av temaene som vil bli tatt opp under morgendagens digitale medlemsmøte. May-Britt Berge Solheim fra løyvekontoret i SVV vil gi deg svar på det du eventuelt lurer på i den sammenheng.
Videre har dommen i akselløftsaken falt. Under medlemsmøtet vil resultatet av denne saken legges frem med kommentarer. Andre saker som vil tas opp er om praksisen til Arbeidstilsynet endret når det kommer til nattarbeid, hva som skjer med YSK, tunnelsikkerhet og og vi vil se nærmere på om biodiesel er løsningen som myndighetene ikke verdsetter.
Vel møtt!
Rundt 80 personer fra tømmertransportbransjen møttes til tømmertransportseminar på Thon Hotel Oslo Airport 26. til 27. april for å dykke ned i den spennende verdenen av tømmertransport, utforske utfordringene disse profesjonelle møter, og kaste lys over betydningen av deres avgjørende rolle i tømmerindustrien.
Regionsjef, Guttorm Tysnes, ledet alle stødig gjennom det faglige programmet disse dagene. Vi fikk høre om markedsutsiktene for tømmerbransjen og mye om utfordringene tømmertransportørene møter på Vestlandet. I tillegg ble tømmerlogistikk i fremtiden diskutert, og det ble brakt klarhet rundt bedre målemetoder og presisjon.
En ny bransjestandard for lastsikring av tømmer er utviklet av NLF i samarbeid med tømmertransportørene. Den er like om hjørnet, og denne vil bli sendt ut til alle kontrollstasjoner og andre aktører i tømmerbransjen så snart Statens vegvesen har tatt en siste godkjenning av den.
Deltakerne vil i løpet av kort tid få en e-post og muligheten til å følge opp med spørsmål til foredragsholderne.
Mer om Tømmertransportseminaret kommer i neste utgave av NLF Magasinet, som snart sendes ut til alle medlemmer.
Investering i lastebil, enten ny eller brukt, med eller uten påbygg, kan være en kompleks oppgave. Nå gir NLF ut en ny standard som skal hjelpe til med at kjøpet skal gå riktig for seg i tillegg til å gi kjøper, billeverandør, produsent og påbygger innsikt i ansvarsfordelingen under en kjøpsprosess.
NLF Lederforum inviterer alle NLFs medlemsbedrifter til vårseminar.
Vårseminaret, som denne gang er åpent for alle NLFs medlemsbedrifter, arrangeres 6. – 7. juni på Clarion Hotel The Hub i Oslo.
Meld deg på og se frem til et spennende program, nettverksbygging og sosialt samvær.
En ny rapport fra The International Road Transport Union (IRU) viser at sjåførmangelen nå er så stor at halvparten av operatørene svarer at de ikke kan utvide driften som følge av mangel på kvalifiserte yrkessjåfører.
– Vi er snare til å kjefte, så når de gjør noe bra, da er det på sin plass med litt skryt. Dette er et ekstremt viktig trafikktiltak, sier Jan-Ove Halsøy, regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund til Firda.
Det regionsjefen er fornøyd med er Statens vegvesens rensearbeid i Ytredalen i Høyanger, ved Vadheim.
Passasjerer som planlegger å ta ferjen mellom Bodø-Værøy-Røst-Moskenes må nå forberede seg på en ny rutine før ombordstigning. Sjøfartsdirektoratet har nylig innført en forskriftsendring som krever at alle passasjerer på denne ruten må registrere seg før avreise.
Forordning (EU) 2020/1054 fra Europaparlamentet og Rådet har bestemt at alle biler som kjører i et annet land enn der de er registrert, må få på plass den nyeste typen av smarte fartsskrivere, G2V2.
Kravet om å bytte fartsskriver gjelder kun for de som driver internasjonal transport. Det er viktig å være klar over at dette også vil gjelde dersom man innimellom kjører over til Sverige eller i transitt gjennom Sverige.
De nye reglene gjelder altså ikke for kjøretøy som kun gjennomfører nasjonale transporter.
Hvis du har en gammel type fartsskriver, enten analog eller digital, og driver med internasjonal transport, må du ha byttet den innen utgangen av 31. desember 2024.
Hvis du allerede har den første smarte versjonen, G2V1, har du litt mer tid på deg til å bytte. Fristen er satt til 18. august 2025.
Dersom dette ikke gjennomføres, vil man trolig bli bøtelagt på lik linje som om man ikke har installert noen fartsskriver.
Din jobb som lastebilsjåfør kan komme med utfordringer som kan gjøre hverdagen litt ekstra vanskelig. Tre vanlige utfordringer kan være:
NLF har derfor inngått en avtale med Overvinne; en enkel lavterskelløsning for at vi kan lære litt mer om å stå i vanskelige situasjoner.
I Overvinne-appen får du verktøyene du trenger for å bli mer robust. Du gjør dette helt på egen hånd, uten å måtte snakke med ledere, HR eller psykolog.
Vi håper så mange som mulig av NLF sine medlemmer tester ut appen.
Nå har flere fått på plass nye fellesskapsløyver, og det er svært viktig å være klar over at de gamle (såkalte røde løyver) ganske umiddelbart blir ugyldige og må returneres til SVV kort tid etter at de nye er mottatt. Hvis du har mottatt fellesskapsløyvene og de ikke er med under kontroll, kan det ilegges bøter.
NLF har flere ganger minnet alle om at fra og med 1. januar 2025 vil «røde løyver» være historie og at det kun er fellesskapsløyvene som vil være gyldige.
Det som kanskje ikke har kommet tydelig nok frem, er at de «røde løyvene» kun er gyldige frem til du mottar fellesskapsløyvene. Sånn sett betraktes 1. januar 2025 kun som en siste frist og betyr ikke at de gamle er gyldige frem til 31. desember 2024 etter at du har mottatt nye fellesskapsløyver.
I brevet fra SVV som følger med de nye fellesskapsløyvene, angis datoen for når de gamle løyvene skal returneres. Det er derfor viktig å merke seg denne returdatoen.
Med andre ord betyr det at så snart du har mottatt fellesskapsløyvene, må diss byttes ut med de gamle og tas med i bilen.