
Nyhetsbrev 17/2021 fra NLF Innlandet
Først ble døgnhvileplassen regulert til E6 i Brumunddal. Så ombestemte kommunen seg og ville satse på ulike løsninger i retning Rudshøgda. Lenge har det vært kjent at Per Hatterud har vært klar til å bygge så fort en avtale og andre formaliteter var i orden. Fredag 7. mai presenterte NLF-medlem Per Hatterud og Nye Veier løsningen på Rudshøgda.
Døgnhvileplassen skal ha plass til minst 20 vogntog og anlegget skal stå klart innen utgangen av 2022. Kontrakten som er inngått mellom Nye Veier og Hatterud har en samlet verdi på nesten 20 millioner kroner fordelt over 12 år, og omfatter både bygging og drift. Døgnhvileplassen rett bak NLFs kontor på Rudshøgda vil ha alle fasiliteter som kreves – pluss flott turterreng innover mot Prøysen. Se også: Endelig klart: Hatterud bygger døgnhvileplassen på Rudshøgda | Lastebil.no
Lastebileierne bør få rapporter umiddelbart etter utekontroller
Hvorfor går kontrollrapporten bare til sjåførene? Hvorfor kan ikke kontrollørene også sende den til bileieren når de får nummeret eller epostadressen? NLF har tatt opp denne saken flere ganger. Tirsdag sendte NLF Innlandet epost til Utekontrollens avdelingsdirektør, Kjetil Wigdel, med bl.a. følgende tekst: Mange lastebileiere blir enige med sjåførene om at de skal vise fram epostadressen eller mobilnummeret til firmaet, slik at kontrollørene kan sende en kopi dit umiddelbart. Verkstedtime kan bestilles, reparasjonene komme i gang og trafikksikkerheten kan bli best mulig.
Denne løsningen kan gi raskere retting av feil som blir oppdaget under utekontroller. Dessverre forteller medlemmene at en del kontrollører nekter å videresende meldingen til bedriften. Sjåføren skal ut på vegen igjen og glemmer selv å sende meldingen. Det kan få store konsekvenser.
Selvfølgelig kan det lages instrukser til hver enkelt sjåfør. Men den sikreste og beste måten er å få litt ekstra hjelp av Utekontrollens ansatte.
Svaret fra Wigdel kom samme dag: Takk for innspill. Vi tar dette opp hos oss og ser på om det er mulig å få til en bedre informasjonsflyt slik dere etterspør.
Så får vi se om saken løser seg. Teknisk bør det i hvert fall være mulig i 2022.
Nærmere 100 kjøretøy deltok i «På riktig veg»
«Det blir ikke grønn transport med rød bunnlinje»
Denne setningen har NLF brukt flere ganger når det snakkes om reduksjon av CO2-utslippene fra tungtransporten. Innlandet fylkeskommune har som mål å bli klimanøytrale innen 2030 samt at virksomheten skal være fossilfri innen 2025. Fylkeskommunen vil gjøre en innsats knyttet mot klimautslipp på fylkesveger og ønsket kommentarer fra anleggsbransjen. NLF Innlandet understreket i vårt høringssvar at det er gjort mye for å redusere miljøutslippene fra lastebilene. Stikkord: EURO VI, biodiesel, HVO100, kjørestil/redusert drivstofforbruk. Vi skrev også: Tilnærmet 100 prosent av lastebilene som brukes til veg- og anleggsarbeid i Innlandet har dieselmotor. Det skyldes at det ikke har vært tilgjengelig batterielektriske lastebiler, liten tilgang på andre nullutslipps-biler og svært høye priser på dette utstyret. En elektrisk lastebil koster dobbelt så mye som en tradisjonell lastebil. Tilgang til drivstoff/ladestasjoner er også en utfordring.
Men utviklingen går fort. Her må våre medlemmer følge med og være klare til omstilling.
Kontrakten fra Hallingdal og Valdres et ferskt klima-eksempel
Miljøtiltak er viktig når konkurransen om å drifte riksvegene i Hallingdal og Valdres skal avgjøres. Seksjonssjef Asbjørn Stensrud svarer følgende på vårt spørsmål om hva dette innebærer: I denne kontrakta skulle entreprenørens si leveranse innan klima vektes med 20% i tildelingen. Etter gjennomførd tilbudsevaluering ser vi at entreprenøren som ligg an til å vinne konkurransa, ha sett eit mål om å redusere utsleppa med inntil 85%. Det skal skje ved bruk av elektriske kjøretøy, biodrivstoff (HVO100), effektivisering av drifta og mest mogleg gjenbruk av rekkverksskinner, skiltmateriell og strøgrus.
Nasjonalt gjennombrudd for biogass på lastebiler?
Tre ulike aktører går sammen om å bygge et nasjonalt nettverk av fyllepunkter for biogass i Norge. De tre er NLF-medlemmene Nor-log Gruppen og Knapphus Energi samt energiselskapet St1 Norge. Nor-log Gruppen har kjøpt gassdrevne lastebiler og trenger et robust nettverk av fyllepunkter. Planen er å etablere første fyllepunkt i løpet av 2021.
- Dette er kjempespennende! Her løser vi et avfallsproblem samtidig som vi løser en stor CO2-utfordring for transportbransjen. Dette er et godt eksempel på et grønt skifte i tungtransporten uten rød bunnlinje, sier Jarle Sjurseike i Knapphus Energi i en pressemelding.
- Vi har også tro på batterielektriske løsninger, men disse er enn så lenge for tunge og har begrenset rekkevidde for det meste utenom bydistribusjon. Når all teknologi er på plass fra produksjonsanlegg for biogass til fyllestasjoner og biler, er dette en lavthengende frukt både for miljø og klima, sier Rune Furseth i Nor-log Gruppen. Les mer på lastebil.no om Norlog-Gruppens bestilling av 20 gassdrevne lastebiler i 2020: Nor-log Gruppen investerer i 30 biogassbiler | Lastebil.no
Digitalt medlemsmøte - elbiler fra lastebilfabrikantene
NLF inviterer til nytt digitalt medlemsmøte onsdag 12.mai klokka 18. Denne gangen rettes søkelyset på elektriske lastebiler, deres fordeler og ulemper samt litt om perspektivene for godstransport på elektrisitet i dag og fremover i tid. NLF har invitert noen av de store lastebilprodusentene til å presentere de nåværende elektriske lastebiler og hva som kommer i fremtiden. Cirkle K informerer om hva som i dag finnes av lademuligheter for el-drift og hva fremtiden vil bringe av dette for elektriske lastebiler. Transportbransjen skal halvere utslippene innen 2030. Det kan være lurt å sette av halvannen time på onsdag. Link til sendingen her: Digitalt medlemsmøte 12.mai | Lastebil.no
Vinterdriften på RV3 testet med ny teknologi
Statens vegvesen testet i vinter nytt videoanalyseverktøy for dokumentasjon av føreforhold.
Det er gjort i samarbeid med driftsentreprenøren Svevia på strekningen av RV3 mellom Alvdal og Ulsberg.
– Vi ønsker å ta i bruk ny teknologi for enklere å kunne ha en tett oppfølging og samarbeid med driftsentreprenørene, og sikre oss en effektiv og god vinterdrift, sier Petter Storødegård i Statens vegvesen i en pressemelding. To av brøytebilene til Svevia og en vegmesterbil har montert og kalibrert vegbanesensorer. Ved hjelp av videopptak fra en mobiltelefon i frontruta på en bil avdekker og kategoriserer væranalysen RoadAI Weather dekkeforhold som våt veg, bar veg, snø, is og slaps. Les hele pressemeldingen her:
Overvåker vinterdriften med ny teknologi | Statens vegvesen (ntb.no)
De viktigste politiske sakene for NLF-medlemmene
Hvert år gjennomfører NLF en undersøkelse for å kartlegge hvilke tilbud, kommersielle prioriteringer og politiske satsingsområder som er mest viktige for medlemsbedriftene. Se fasiten på lastebil.no.
Digitalt medlemsmøte - AFP
NLF inviterer til seminar om AFP-ordningen. Seminaret er digitalt og vil finne sted:
tirsdag 11. mai -kl. 14:00-15:30.
Mer informasjon og link til seminaret:
Digitalt Fagseminar om AFP ordningen | Lastebil.no
Har du sjåfører som krysser grensa til Norge?
Personer som ankommer Norge, skal før innreise registrere opplysninger via https://reg.entrynorway.no/. Karantenereglene gjelder for yrkessjåfører som kommer i fly, tog eller privatbil for å jobbe her. Frakter du gods inn i Norge, er det tilstrekkelig med fritidskarantene. Vi minner om at oppdatert skjema for bekreftelse på arbeid i kritisk samfunnsfunksjon er tilgjengelig på lastebil.no. Link her: https://media.lastebil.no/090/0000903380.pdf
Registrering her: https://reg.entrynorway.no/
Hendene på rattet!
Vår svenske søsterorganisasjon kjører en kampanje med navnet: Hendene på rattet!
«Som profesjonell sjåfør er du et forbilde i trafikken. Ta et personlig standpunkt og slutt å surfe på rattet - Hendene på rattet, og vær også et eksempel her».
Les mer: https://www.akeri.se/sv/handernaparatten
Riktig god helg!
Guttorm mobil: 957 74 761.
Epost: gt@lastebil.no
Hege kontortelefon: 468 74 725 . Epost: hag@lastebil.no