Hopp til innhold

Akselløft-reglene diskuteres i VG

I VG 24. oktober kommer NLF til orde og får understreket hvilke følger det kan få om norske lastebiler ikke får bruke akselløft som før. Vegdirektoratet svarer med at reglene har vært der lenge.

– Det sitter noen byråkrater i Brussel som har funnet ut at dette passer godt i Sentral-Europa, derfor innfører de det overalt, sier Geir A. Mo i en artikkel som var på trykk i VG 24. oktober. Les saken på VG Nett her.

Artikkelen handler om at lastebilnæringen frykter kaos på norske vinterveier om Vegdirektoratet fremholder at tradisjonelle, norske akselløft ikke skal være lovlig lenger.

Avdelingsdirektør Jon Molnes i Vegdirektoratet svarer til VG at direktivene som nå blir gjort gjeldende har vært der lenge og at de innføres for å unngå overbelastning på veien. Samme svar ga Molnes til NRK Sogn og Fjordane mandag.

I en underartikkel uttaler samferdselsminister Marit Arnstad at dette handler om at Vegdirektoratet og NLF har ulik virkelighetsoppfatning. – Vi får sette oss ned og se om det er mulig å komme til en felles virkelighetsoppfatning av hva som er rettstilstanden, og se om det finnes noen tilpasninger som kan gjøres sånn at man kan tillempe det til norske forhold, sier Arnstad til VG.