Oslo bystyre har vedtatt en innstilling om forbud mot at dieseldrevne kjøretøy skal få kjøre på kommunale veier i hovedstaden i perioder med høye luftforurensningsverdier. Vedtaket ble gjort i bystyrets møte onsdag 13. juni. Planen er at forbudet skal innføres allerede kommende vinter. Forbudet gjelder gjennomkjøring for tungtrafikk i Oslo, altså tyngre kjøretøy som ikke har bestemmelsested i Oslo, men som kun skal passere gjennom byen.
NLF er positive til miljøforberedende tiltak. Forbundet er sågar med i prosjektet "Grønn bydistribusjon i Oslo" som ledes av forskningskonsernet Sintef, der hovedmålet er å utvikle miljøvennlige og effektive distribusjonsløsninger i Oslo sentrum.
NLF mener imidlertid at å forby dieseldrevne kjøretøy gjennom hovedstaden vil skape store konsekvenser. Ikke bare for godstransportnæringen, som vil få store omkostninger dersom forbudet gjennomføres, men også for næringslivet i Oslo generelt. Det er mange som er avhengige av varelevering, og som vil lide av dette.
Skal forbudet gjennomføres må man også tenke på at omkjøringsmulighetene utenfor byen må utbedres, ellers vil det også få konsekvenser for transport- og vareflyten langt ut over Oslos grenser. Det er for eksempel helt utenkelig å gjennomføre dette vedtaket før Oslofjordtunnelen åpner for all tungtrafikk, sier Robert Aksnes, juridisk direktør i Norges Lastebileier-Forbund.
NLFs stiller også spørsmål ved hvordan håndhevingen av dette forbudet eventuelt skal foregå. For at bystyrets innstilling skal tre i kraft, må Statens vegvesen Region øst fatte det samme vedtaket for statlige veier i og gjennom Oslo.
Les protokoll fra Oslo bystyres møte her.