Fra juni til juli viser drivstoffindeksen til Statistisk sentralbyrå en nedgang på 0,9 prosent, mens utviklingen i listeprisen på for eksempel Statoils truckdiesel, viser en økning på 2,9 prosent i det samme tidsrommet. Forskjellen er tatt opp med SSB, som viser til at forsinkelser i prisjusteringen kan slå ulikt ut, forklarer rådgiver Ivar Goderstad i NLF.
Drivstoffindeksen i kostnadsindeksen for lastebiltransport ( se månedlige tall her), som utarbeides av Statistisk sentralbyrå (SSB), er basert på faktiske pumpepriser. Disse blir innhentet fra forhandlere over hele landet, cirka den 15. hver måned. SSB gjør oppmerksom på at indeksen måler prisutvikling, ikke prisnivå, og at det over tid har vist seg at det er tilnærmet samme utvikling på diesel som selges med kontraktsfestet pris (avtaler), som det som reflekteres i pumpeprisene og som konsumprisindeksen måler. I kortere perioder kan det skje forskyvninger på grunn av forsinkelser i prisjusteringen opp eller ned, som kan slå ulikt ut.
Kostnadsindeksen som utarbeides av SSB bygger på gjennomsnittsbetraktninger, derfor vil det kunne oppstå avvik knyttet til den faktiske kostnadsutviklingen i den enkelte lastebilbedrift fra måned til måned.