På Norveg-konferansen i Trondheim denne uka presenterte Vegdirektoratet et prosjekt hvor budskapet var å legge opp til betydelig færre bompengeselskaper i Norge. Tanken er at det skal bli fylkesvise eller regionale bompengeselskaper. Dette vil bl.a. medføre forenklinger i pris- og rabattordningene, som i dag er ganske uoversiktlige for trafikantene.

NLF hilser dette velkommen. I dag er det 47 bompengeselskap i Norge, og flere er på gang, noe som er vanskelig å forholde seg til for en lastebilbedrift. NLF mener at i utgangspunktet bør det etableres et nasjonalt bompengeselskap. Alternativt kan vi akseptere noen få regionale selskaper.

– Vi er glade for disse positive tonene fra Vegdirektoratet, sier adm. direktør Geir A. Mo i NLF. – Poenget er å gjøre det enklere for tungtrafikken. Det gjøres gjennom å ha ett bompengeselskap – ett kundesenter – ett takstsystem. Dette vil gjøre den daglige driften atskillig lettere for yrkestrafikken. Ikke minst gjelder dette rabattsystemet som i dag er komplisert og forskjellig fra selskap til selskap. Vi håper dette vil bli høyt prioritert hos Samferdselsdepartementet slik at forenklingen av en komplisert organisering raskt kan iverksettes, avslutter Mo.