Etter påtrykk fra blant annet NLF har nå myndighetene intensivert kontrollene vedrørende ulovlig transportkjøring i Norge. Det har ført til at det kommer stadig flere meldinger om anmeldelser for ulovlig kabotasjekjøring.
Samferdselsminister Magnhild M. Kleppa lovte før jul at økte kontroller og ansvarliggjøring av regelbryterne skulle brukes i større grad. Det ser vi resultatene av nå. Det er derfor skuffende at Bring igjen blir involvert i en sak om ulovlig kabotasjekjøring. Bring har som oppdragsgiver et ansvar også når egne underleverandørene bryter regelverket. Bring bryr seg tydeligvis ikke om samferdselsministerens ønske om lovlig transport i det statseide selskapet, sier Aksnes.
EUs regelverk for kabotasje er ment som en overgangsordning til et fritt marked. EU ser behovet for å beskytte det enkelte medlemslands nasjonale transportnæring inntil harmoniseringen av markedet for godstransport i de ulike EU land er gjennomført. En helt nødvendig forutsetning for at norsk transportnæring skal kunne konkurrere på like vilkår, er at det føres en effektiv kontroll med regelverket. Like viktig er det at det reageres på en slik måte at dette virker preventivt. For at håndhevelsen skal ha noe effekt, må det reageres også mot transportkjøper.
NLF mener kontrollmyndighetene fortsatt gjør for lite, selv om det er gledelig at flere politidistrikt nå reagerer.
NLF krever at det settes av ytterligere ressurser for slike kontroller. Vi forventer også at samferdselsministeren rydder opp i Bring, og at dette er siste gangen vi opplever at Bring er involvert i ulovlig bruk av utenlandske transportører for transport mellom steder i Norge.