Det ligger til rette for at Statens vegvesen nå kan åpne Oslofjordtunnelen for all tungtrafikk, et år etter den kraftige brannen i tunnelen. Det som mangler nå er en sikkerhetsgodkjenning i forhold til EUs direktiver. Denne er det Vegdirektoratet som foretar.
Tunnelen har nå vært stengt for vogntog i ganske nøyaktig ett år siden 23. juni 2011. Det har ført til stor ekstrabelastninger og kostnader for bileierne som har vært henvist til å kjøre gjennom Oslo eller bruke fergene mellom Moss og Horten. I tillegg til ekstrakostnader med lenger vei og fremføringstid har miljøet fått en betydelig ekstrabelastning, påpeker Per Madsen, forbundsleder i NLF.
NLF har tidligere skrevet om at brannsjefen i Søndre Follo brannvesen sendte Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) et
pålegg om videre stenging for kjøretøy over 12 meter etter at han fikk avslag på sin søknad om ny industribrannbil. Nå har brannsjefen fått nytt og endelig avslag på brannbilen, og har trukket pålegget.
Vi har sendt avgårde alt av dokumentasjon til Vegdirektoratet, sier avdelingsdirektør Nils-Erik Bogsrud i Statens vegvesen avdeling Akershus til NLF. Han tør ikke love noe, men sier han håper på en vurdering på dette i løpet av et par dager og en åpning av tunnelen i løpet av denne uken.
Vi har tro på at de sikkerhetstiltakene som er gjennomført i tunnelen vil bringe risikoen til et betydelig lavere nivå, men det betinger at politiet følger opp alle fartssyndere som blir tatt i gjennomsnittsmålingene. Vi er også glade for evakueringsrommene som er kommet på plass, de vil være til stor nytte om det begynner å brenne igjen i et kjøretøy, sier Per Madsen.
Alt i alt er gjenåpningen av Oslofjordtunnelen svært gledelig for all tungtransporten som kjører i det sentrale Østlandsområdet. Det er grunn til å takke Statens Vegvesen region Øst, og andre bransjeorganisasjoner for stor innsats og godt samarbeid i den krevende tiden som har vært, avslutter Madsen.