NLF har i dag bedt samferdselsministeren ta kontakt med den svenske infrastrukturministeren for å ta opp den uklare situasjonen rundt grensekryssing i Sverige. Den danske transportministeren gjorde dette i går.
I går kveld sendte også Den internasjonale veitransportunionen (IRU) og Nordic Logistics Association (NLA) brev til den svenske infrastrukturministeren. Der understreker organisasjonene at en endring i praksisen rundt tillatt vekt ved grensekryssing til og fra Sverige vil medføre store konsekvenser for transportnæringen. Les brevet her.
Det er fremdeles uklart i hvilken utstrekning svenske kontrollører har endret praksisen med å tillatte vekt og lengde utover reglene for direktiv 96/53, som beskrevet i denne artikkelen. I utgangspunktet var det på en kontrollstasjon i Skåne at lastebiler med totalvekt over 40 tonn ble nektet å kjøre videre. NLF er imidlertid kjent med at norske vareeiere og transportbrukere på grunn av situasjonen har gitt beskjed om at det ikke skal lastes mer enn opp til 40 tonn. Dette medfører betydelig økte transportkostnader – opptil 30 % økning – kostnader som transportørene ofte ikke får dekket inn. Det er derfor viktig at politisk ledelse kommer på banen i denne saken.

NLF vil komme med oppdateringer så fort det kommer mer informasjon i saken. Også NLFs søsterorganisasjoner Dansk Transport og Logistik (DTL) og Sveriges Åkeriföretag (SÅ) jobber med denne saken. Klikk på navnene for å komme til deres respektive nettsider.