Torsdag var NLF i møte med politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet, Sigrid Brattabø Handegard. Anledningen var å presentere NLFs krav i forbindelse med riks- og fylkesveiferjedriften. Dette er saker NLF har jobbet lenge med, spesielt i NLF Møre og Romsdal.
Presentasjonen ble lagt frem ved adm.dir Geir A. Mo og daglig leder i FAFE Trans AS, Finn André Fredvig-Erichsen. Sistnevntes firma opererer i ferje-Norge, og har god erfaring med ferjebruk i praksis.
Hovedpunktet i presentasjonen fulgte opp uttalelser fra landsmøtet 2012: NLF krever bompengebrikke som betalingsløsning på ferjene. Og mens vi venter på dette: Storbruker- og verdikortet må få samme rabattsats, altså 50 %.
Selv om løsningen for bompengebrikken sannsynligvis ligger et stykke frem i tid, er det godt håp om at saken med rabattsatsen snart vil løse seg.
Riksregulativet for ferjetakster skal revideres i høst, så slik vi ser det er det en smal sak å øke rabattsatsen fra 30 % til 50 % for lastebiler, sier adminstrerende direktør, Geir A. Mo.
Det vil utgjøre liten forskjell for ferjedriften, all den tid de fleste lastebilbedrifter bruker verdikortet i dag. Forskjellen ligger i den praktiske håndteringen, som er enklere med storbrukerkortet enn med verdikortet.
Det handler om å forenkle hverdagen for transportørene på grunn av mindre administrasjon, det gjør det mer effektiv for ferjeselskapene og det vil bli enklere for skattemyndighetene å utføre sin kontroll et kinderegg, med andre ord, avslutter Mo.
Adm.dir. Geir A. Mo, viseadm.dir. Jan-Terje Mentzoni, avdelingssjef næringspolitikk Terje Grytbakk, daglig leder i FAFE Trans AS, Finn André Fredvig-Erichsen og distriktssjef i NLF Møre og Romsdal, Dagrunn Krakeli var i møtet i departementet. Klikk her for å se presentasjonen NLF la frem.