Presset øker på svenske myndigheter
Presset på svenske myndigheter kommer fra mange kanter og er entydig: Rydd opp problematikken som den skjerpede vektkontrollen ved svenske grenser har ført med seg, og få praksisen tilbake til det den har vært. I går sendte det norske samferdselsdepartementet brev til svenske myndigheter.
I går ettermiddag gikk et brev fra samferdselsminister Marit Arnstad ut til den svenske infrastrukturministeren. I brevet bes det om at praksisen for tillatte vekter og lengder opprettholdes slik den har vært tidligere. Les hele brevether.
Situasjonen ble også tatt opp i danske lokalnyheter fra Bornholm i går. Transport mellom Bornholm og resten av Danmark går nemlig gjennom Sverige, og vogntogene på disse strekningene har fått problemer i forbindelse med den nye og overraskende praksisen. Som beskrevet i tidligere artikler på lastebil.no har også svenske Transportstyrelsen, Danmarks samferdselsminister, samt organisasjonene NLA og IRU, som NLF er medlem i, også sendt brev til infrastrukturministeren i Sverige. Det er med andre ord et stort press fra flere hold i de nordiske landene for å få ryddet opp i forholdene i denne saken, somstartet med en tolkning av en svensk domsavsigelse der en svensk sjåfør på vei til Frankrike har oversteget direktivets regler for vekt og dimensjoner.
Det er fremdeles uklart i hvor stor utstrekning denne nye praksisen gjelder. NLF oppfordrer sine medlemmer til å kjøre som vanlig, og å melde fra tilpost@lastebil.nodersom de opplever å bli nektet å kjøre med mer enn 40 tonn totalvekt eller 16,5/18,75 meter lengde på grensen til Sverige. Sveriges Åkeriföretag anbefaler sine medlemmer som eventuelt blir stanset i denne situasjonen til å ikke vedta bøter eller forelegg.