Svar på forslag til Nasjonal transportplan
Fredag sendte NLF sitt høringssvar på transportetatene og Avinors forslag til Nasjonal transportplan for 20142023. Der understrekes blant annet det skrikende behovet for flere døgnhvileplasser.
"Det er et skrikende behov for flere døgnhvileplasser langs riksveiene i Norge. I planen foreslås det med dagens økonomiske ramme å etablere bare 11 nye plasser i løpet av 10 år! I tillegg kommer 12 kontrollplasser og 30 rasteplasser. Dette er selvsagt ikke nok." skriver NLF i sitt høringssvar til forslag til Nasjonal transportplan (NTP), som ble sendt Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet fredag 29 .juni.
Forslag til Nasjonal transportplan 20142023 ble presentert i februar og NLF ga tilbakemelding på en rekke punkter, som kan leses i denne artikkelen. Nå er tilbakemeldingene utarbeidet til et offisiselt høringssvar. Foruten kommentaren til planen for døgnhvileplasser ovenfor, ble blant annet følgende tilbakemeldinger gitt:
- NLF er tilfreds med at det prioriteres vedlikehold og drift framfor satsing på nye, stor veiprosjekter, for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet.
- NLF krever at storbrukerkortet på riksveiferjene får samme rabattsats som verdikortet, det vil si 50 prosent.
- NLF mener at E136, E134 og Rv 3 må legges til på den prioriterte listen over riksveiinvesteringer.
- NLF krever at det settes av flere ressurser til breddeutvidelse av smale riksveier.
- NLF krever at det blir en endring i takstregulativet på riksveiferjene, slik at det blir i samsvar med tillatte kjøretøylengder.
- NLF mener det er positivt at tunnelsikkerhet er satt i fokus i forslaget til NTP.
- Trafikant- og kjøretøykontroller skal effektiviseres. NLF krever at kontroll av ulovlig kabotasjekjøring må inn på listen over prioriterte områder.
- NLF er i mot at gassen CO2 skal kobles til avgiftssystemet, slik som klimagassen CO2 er.
- NLF krever at internett-tilgang i tunneler installeres samtidig som man installerer sendere for digitalradio.
Sammen med høringssvaret sendte NLF sitt temahefte "Vi krever et krafttak for flere og bedre veger", som kan leses her.
Høringssvaret i sin helhet kan leses her.