Sverige åpner åtte ganger mer motorvei enn Norge. I tillegg åpner Sverige 100 kilometer trefelts veg med midtrekkverk i år. Norge åpner 17, skrev aftenposten.no mandag 14. mai. NLF synes det er interessant å se hvor stor satsingen på veg er i vårt naboland og hvor mye de får for pengene.

Ikke overrasket
Tidligere professor i faget veg og trafikkmiljø ved Norges teknisk-naturvitenskapelig universitet (NTNU), Knut Selberg, sier til Aftenposten at han ikke er overrsaket over at Norge får mindre igjen for vegpengene. Selv om det er store deler av landet der det er dyrere å bygge på grunn av topografi, mener Selberg det også finnes en annen forklaring:
– Stortinget elsker å klatte rundt penger hvert eneste år. Da får vi relativt lite ut av mye, sier Selberg.
I artikkelen på aftenposten.no får han støtte fra Bård Hoksurd (FrP) i transportkomiteen på Stortinget.

– Vi har noe å lære
Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Lars Erik Bartnes (Sp), sier at tallene ikke viser den reele utviklingen, og at det er store årlige variasjoner i hvor mye veg som bygges i både Norge og Sverige. Han uttaler også:
– Vi er veldig opptatt av å få mest mulig igjen for pengene, og vi har helt åpenbart noe å lære av andre land, sier Bartnes til Aftenposten.

Norge har ressursene
– Artikkelen i Aftenposten om vegutbygging i Sverige sammenliknet med Norge viser med all mulig tydelighet hvor galt det står til i Norge. Uansett hvilke begrunnelser norske politikere gir, fremstår det som helt klart at vi i Norge ikke er i stand til å bygge ut det vegnettet vi har behov for, sier administrerende direktør Jan-Terje Mentzoni.
– At vi enkelte år bygger mer enn Sverige, er mer tilfeldig enn planlagt. Sverige har i utgangspunktet så mye mer 4-feltsveg og veg med midtdelere at enhver sammenlikning halter. Om dette beror på planleggingskapasitet, urimelig planleggingstid, finansieringsløsninger eller utbyggingsutfordringer som topografi og klima, er egentlig uinteressant. Vi har nødvendige ressurser i Norge til å få gjort noe med dette, men våre politikere velger å la være, avslutter Mentzoni.