- Hvis en setter det litt på spissen, kan en si at hver barnehage og skole i Oslo burde ha en Euro VI-lastebil stående på tomgang utenfor, sier NLF-direktør Geir A. Mo.

Forslaget høres kanskje hårreisende ut, men det er slett ikke så dumt.

Lastebiler med Euro VI-teknologi har gjort sitt inntog i Norge siden 2014. Takket være en rekordhøy utskiftningstakt har NLFs medlemmer allerede byttet ut de fleste av sine eldre og mer utslippsfiendtlige kjøretøy: I dag kjøres flere kilometer med Euro VI-lastebiler enn med noen annen Euroklasse.

Jo flere Euro VI-lastebiler som ferdes i Oslotrafikken på dager med høy luftforurensing, jo bedre. Foto: Stein Inge Stølen Jo flere Euro VI-lastebiler som ferdes i Oslotrafikken på dager med høy luftforurensing, jo bedre. Foto: Stein Inge Stølen

Fjerner NOx fra luften

På dager med spesielt høy luftforurensing, slik som i Oslo i disse dager, er dette særdeles godt nytt. For lastebilene renser ikke bare sin egen eksos; de renser også luften som kommer inn i motoren. Hvis denne har et høyt NOx-innhold idet den suges inn i forbrenningskammeret, vil dette reduseres betraktelig i rensesystemet før det igjen slippes ut av lastebilens eksosanlegg. I praksis betyr dette at Euro VI-lastebilene fungerer som mobile luftrensere som aktivt bidrar til å bedre luftkvaliteten på dager med farlig høy forurensing.

Fraktoppdrag tillatt uansett Euroklasse

Denne teknologien er også grunnen til at Euro VI-lastebiler er særskilt unntatt fra dieselforbudet som innføres i Oslo og andre byer på dager med farlig høy luftforurensing. For ordens skyld: Alle kjøretøy som kan dokumentere å ha et transportoppdrag, enten med fraktseddel eller annen oppdragsbekreftelse, har lov til å ferdes i hovedstaden mens forbudet pågår. Også de uten Euro VI-teknologi. Men sistnevnte er altså fritatt fra å måtte dokumentere et transportoppdrag.

Effekten av Euro VI-teknologien er godt dokumentert, blant annet av Transportøkonomisk Institutt (TØI). Da de foretok uavhengige målinger av utslipp på busser, lastebiler og personbiler med dieselmotor, fant de ut at tyngre kjøretøy med Euro VI-teknologi hadde omtrent tre ganger lavere NOx-utslipp enn dieselpersonbiler.

NLF-direktør Geir A. Mo er stolt over at medlemsbedriftene nå primært benytter seg av Euro VI-lastebiler. Foto: Stein Inge Stølen NLF-direktør Geir A. Mo er stolt over at medlemsbedriftene nå primært benytter seg av Euro VI-lastebiler. Foto: Stein Inge Stølen

Les også: 10 ting du ikke visste om norske lastebiler