Etter utforkjøringen ble først et norsk bergingsselskap tilkalt. Da de ankom ulykkesstedet ble det tydelig at vogntoget var tyngre enn det som først var oppgitt, noe som krevde annet utstyr og derfor en høyere pris for å utføre bergingsoppdraget. Da valgte transportøren å heller ta saken i egne hender.

Geir Thomas Finstad reagerte raskt og sendte en bil til stedet. Han varslet også politiet som kom fram først og stoppet bergingen. Foto: Guttorm Tysnes Geir Thomas Finstad reagerte raskt og sendte en bil til stedet. Han varslet også politiet som kom fram først og stoppet bergingen. Foto: Guttorm Tysnes

"Alt" var feil

Ikke lenge etter ankom en polsk bergingsbil og en lastebil med en minilaster på planet for å utføre jobben. Men både bergingstillatelse, varslingskurs, vinterdekk og en god plan for hvordan det skadede kjøretøyet skulle fraktes ut av landet på lovlig vis, manglet totalt.

- Det polske selskapet visste ikke at det kreves utdanning av personell som skal bedrive arbeid på eller ved vei i Norge. De ble nektet å utføre bergingen denne vintervegen uten å inneha kunnskap om å utføre dette sikkert for andre og for seg selv, forteller fagleder i Statens vegvesen, Geir Thomas Finstad til nettstedet Tungt.no, som først omtalte saken.

Politiet ble tilkalt og sak opprettet. Nå har aktørene blitt ilagt 24 000 kroner i bot og kjøreforbud på samtlige kjøretøy.

Les også: Utenlandske sjåfører frykter for sin egen sikkerhet