NRK har den siste tiden meldt om flere hendelser hvor lastebilsjåfører enten selv melder ifra om mangler ved kjøretøyet, eller at de reagerer med glede når de får mangellapp ved kontroll, fordi det betyr at lastebileieren må utbedre feilene.
I slutten av januar ble det stoppet to russiske vogntog ved Sokn kontrollstasjon langs E39. Begge hadde store mangler ved bremsene.
- De er direkte trafikkfarlige, fortalte kontrolleder Kenneth Holm Vestby til Tungt.no. Han kunne opplyse at sjåførene også hadde kjørt mye lenger enn tillatt etter kjøre- og hviletidsreglene.
- Samvittighetsfulle sjåfører
Tidligere i februar kunne NRK melde at Statens vegvesen ved Svinesund jevnlig opplevde at sjåfører selv varslet om trafikkfarlige mangler ved kjøretøyet når de ankom grensen.
– Dette er samvittighetsfulle sjåfører som ønsker å komme trygt hjem til familien de også, og siden de ikke får eierne til å utbedre bilene, må de selv ta affære, sier fortalte fagleder for utekontroll Øyvind Grotterød til NRK.
Må etterspørre dokumentert kvalitet
Administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, mener de norske bedriftene som bestiller transport må kreve at kjøretøyene som benyttes oppfyller kravene til trafikksikkerhet.
- Altfor få er klar over sitt medvirkeransvar. Hvis en bare ser på pris alene ender en opp med å tiltrekke seg aktører som kutter på kvalitet for å vinne anbudene. Dette ser vi eksempler på hver eneste dag. Det gjelder forhold som kjøre- og hviletid, lovpålagt minstelønn, HMS-rutiner, teknisk tilstand på kjøretøy og lastesikring. Hvis en ikke etterspør dokumentasjon på at disse forholdene blir ivaretatt, kan transportkjøper ilegges sanksjoner som gebyr og bøter, sier NLF-direktøren.
Les også: Her tas han på fersken av NLF