Som yrkessjåfør sitter man høyt og trygt, og i de aller fleste ulykkessituasjoner klarer man seg uten store skader. Det gjelder imidlertid ikke hvis kjøretøyet velter.

Dette er årsaken til at Scania legger spesielt mye ressurser i å analysere velteulykker, særlig med tanke på utvikling av utrykningskjøretøy.

Hvis motorvegrampen kommer litt brått på, kan utfallet bli katastrofalt. Foto: Skjermdump, Scanias YouTube-kanal Hvis motorvegrampen kommer litt brått på, kan utfallet bli katastrofalt. Foto: Skjermdump, Scanias YouTube-kanal

Månedsvis med forberedelser

På videoen som Scania nå har lagt ut på sin offisielle YouTube-kanal kan vi se hvordan blant annet en Scania utstyrt med Crew Cab-hytte får gjennomgå ved en brutal veltetest. Ifølge produsenten skal bilen faktisk ha vært kjørbar også etter at oppdraget var utført.

– I tillegg til den lovpålagte sikkerhetsstandarden har vi en intern sikkerhetspolicy i Scania. Den er både strengere og mer detaljert enn de kravene som myndighetene stiller, forteller John Sedin, leder for krasjtesting i Scania, i videoen.

Mange forskjellige testmetoder

Arbeidet med å gjennomføre en slik realistisk veltetest kan foregå i flere måneder i forkant, for å sikre at man får hentet ut mest mulig nyttig data fra testen. I videoen kan man også se hvordan selve hyttene testes for sammenstøt, i tillegg til en heftig trailervelt som viser hva som skjer om man har med seg for mye fart inn på for eksempel en motorvegrampe.

Les også:  Batteridrevet Nikola-konsept basert på Iveco S-WAY