«Hva er statsrådens meninger om at det statlig eide Bring ved å opprette en ny avdeling i Polen med polsk lønnsnivå bidrar til å presse ned lønninger i transportbransjen, utkonkurrere norske transportarbeidere og -selskaper, samt motarbeide statlige mål om at økt andel av godstrafikken skal tas på bane og sjø, og hva vil statsråden gjøre for å få Bring til å bidra til å oppfylle disse målsettingene?»

Ikke første gang

Spørsmålet stilles av Rødt-leder Bjørnar Moxnes til næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Dette er ikke første gang Røe Isaksen har måttet svare for Brings virksomhet. For et års tid siden stilte han i Stortingets spørretime og forklarte hvordan statens eierforhold i logistikkgiganten fungerte, og hva de ville gjøre for å sikre at lover og regler ble fulgt. I ettertid har det fremkommet enda flere beviser på at det har foregått systematisk underbetaling av Bring Trucking-sjåfører som kjører innenlands transport i Norge.

Se Røe Isaksen svare i debatten 24. oktober i fjor her

Her står Torbjørn Røe Isaksen på talerbenken 24. oktober i fjor, da han sist ble konfrontert med regelbruddene i Bring Trucking. Foto: Skjermdump, NRK Her står Torbjørn Røe Isaksen på talerbenken 24. oktober i fjor, da han sist ble konfrontert med regelbruddene i Bring Trucking. Foto: Skjermdump, NRK

Jon Georg Dale må også på banen

Øystein Langholm Hansen (A) er ikke mildere i sitt skriftlige spørsmål til næringsministeren:

«Har regjeringen som mål å «eksportere» den norske arbeidslivsmodellen, og på hvilken måte mener den i så fall at Bring Trucking sin etablering av en avdeling i Polen, med polske arbeidstakere, til polske lønns- og arbeidsvilkår, bidrar til dette?»

I tillegg ber Sigbjørn Gjelsvik (Sp) samferdselsministeren om å svare på hvordan etableringen av Bring Truckings østeuropeiske selskaper bidrar til å nå regjeringens mål for transportnæringen, samt om regjeringen bruke eiermakten til å hindre at selskapet aktivt motarbeider norsk transportnæring.

Her trekkes også Norges deltakelse i Road Alliance frem, hvor det arbeides aktivt for å få på plass strengere regler for internasjonal transport.

Her konfronteres kommunikasjonsdirektør Elisabeth Norge i Posten Norge med innrømmelser fra Bring Truckings egen administrasjon om at de slett ikke betaler norsk minstelønn under kjøring internt i Norge. Foto: Skjermdump, NRK Her konfronteres kommunikasjonsdirektør Elisabeth Norge i Posten Norge med innrømmelser fra Bring Truckings egen administrasjon om at de slett ikke betaler norsk minstelønn under kjøring internt i Norge. Foto: Skjermdump, NRK

Måtte svare for innrømmelser fra Bring Trucking

Dette kommer i kjølvannet av NLF og NRKs avsløringer om at det slovakiske datterselskapet Bring Trucking nå etablerer en avdeling i Polen. Dette måtte også kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme forsvare i NRK-debatten i forrige uke. Her ble det blant annet satt fokus på NLFs undersøkelser, hvor blant annet innrømmelser fra Bring Truckings egen administrasjon ble tatt opp.

Debatten på NRK kan du se her!

Les også: Bring Trucking utvider og etablerer seg i Polen