Hopp til innhold
Trøblete start for 33 meter og 80 tonn i Oslo
Enlarged image

Lengst i landet: Med nærmere 33 meters totallengde må man gå noen skritt tilbake for å få med seg hele ekvipasjen i ett og samme bilde. Foto: Stein Inge Stølen

Trøblete start for 33 meter og 80 tonn i Oslo

Schenker vil utnytte kapasiteten på sine lastebiler i enda større grad. Denne uken fikk de dispensasjon fra Vegdirektoratet til å gjennomføre en tur med 33-meters vogntog med 80 tonns totalvekt fra Alnabru til Norges Varemesse på Lillestrøm. Men turen gikk ikke helt som forventet.

Schenker er fortsatt i søknadsfasen for testkjøring med såkalt Duo 2-vogntog på inntil 33 meter og en kapasitet på 80 tonn.

– Vi har meget god erfaring med 25,25 meters vogntog gjennom flere år. Samtidig er 32 meters vogntog er allerede i bruk i Finland, og det har blitt testet i Sverige med svært gode resultater. Disse erfaringene vil vi ta med oss når vi nå introduserer denne typen vogntog i Norge, forteller markeds- og kommunikasjonssjef Nils Petter Buer.

Slik gikk det da det 33 meter lange modulvogntoget gjennomførte en testrunde inne på Schenkers terminalområde. Foto: Stein Inge Stølen
Enlarged image

Kort dolly skapte problemer

I utgangspunktet ønsker Schenker å benytte bilen på det sentrale Østlandet, og da på strekninger som i dag er godkjent for modulvogntog type 3, også kalt linkmodulvogntog.

I praksis er dette en trekkvogn med to traller i slep, koblet sammen med en dolly. Og akkurat denne dollyen skulle vise seg å by på utfordringer under Schenkers testtur. For etter en liten runde inne på terminalområdet ble det klart at denne dollyen rett og slett ble for kort, noe som førte til at skapene på trallene kom i kontakt ved krappere svinger. Derfor ble selve testen ute på E6 avlyst.

Settet kan imidlertid beskues inne i plenumsalen på konferansedelen ved Transport & Logistikk 2019 når den åpnes på Norges Varemesse senere denne uken.

Les også: Vil tillate modulvogntog på tømmervegnettet