– Her er det skikkelig bra miljø og det er en variert hverdag. Vi skrur på alle mulige slags lastebiler. I dag skal vi ta service på den der, sier Hein Høljeneset, og peker på en 2018-modell Scania G 500. Olje- og dieselfiltre er allerede satt klar på arbeidsbenken, som han deler med lærling Emil Beck for dagen. Sammen skal de sørge for at lastebilen, som på sine tre år har rullet rundt 200 000 kilometer, er rustet for å tilbakelegge mange nye mil.

Første ledd i jobben er å kjøre bilen inn på verkstedet og over grava som guttene disponerer for dagen. Dette må Emil ta seg av, siden han har B-sertifikat og har dispensasjon fra Statens vegvesen til å flytte tunge kjøretøy rundt på lukkede områder.

– I dag er det faktisk akkurat seks måneder igjen til jeg fyller 18, sier Hein med en blanding av forventning og utålmodighet i blikket. Det er liten tvil om at lastebilentusiasten klør etter å håndtere kjøretøyene på egen hånd.

Hein Høljeneset var 15 år da Lastebil.no besøkte ham på gutterommet. Da var det skruing på fjernstyrte modellastebiler som var en av hovedinteressene. To år senere skrur han fortsatt på lastebiler, men nå i stort format. Foto: Stein Inge Stølen Hein Høljeneset var 15 år da Lastebil.no besøkte ham på gutterommet. Da var det skruing på fjernstyrte modellastebiler som var en av hovedinteressene. To år senere skrur han fortsatt på lastebiler, men nå i stort format. Foto: Stein Inge Stølen

– Har vært Scania hele vegen

Vi spoler tilbake et par år, til et gutterom i et rekkehus på Skjetten. Over senga henger et digert Scania-flagg. Kjørbare skalamodeller av klassiske Scania-lastebiler står på utstilling. 15 år gamle Hein sitter bak et digert bakelittratt og kjører lastebilsimulator mens han forteller om sin største lidenskap.

– Jeg har vært med faren min i lastebil fra jeg var to og et halvt år gammel, og onkelen min fra jeg var åtte. Det har vært Scania hele vegen.

Allerede den gang hadde han planene klare: Han skulle gå VG1 Teknologi- og industrifag for å lære om kjøretøy og transport, for deretter å videreutdanne seg innen tungbilfaget. Og med tanke på lidenskapen Hein har hatt hele livet for et konkret lastebilmerke, er det kanskje ikke så rart at han endte opp hos akkurat Scania.

Med en latmannsarm jekker Hein raskt opp førerhytta for å få tilgang til  motoren. Foto: Stein Inge Stølen Med en latmannsarm jekker Hein raskt opp førerhytta for å få tilgang til motoren. Foto: Stein Inge Stølen

Tett oppfølging

Vi spoler frem til 2021 igjen, hvor Hein er godt i gang med å jekke opp lastebilhytta på G-serien for å få tilgang til motoren. Emil har allerede vært nede i grava og skrudd ut pluggen i bunnpanna slik at doningen kan kvitte seg med den godt brukte oljen. Sammen med kollegaen går han gjennom arbeidslisten punkt for punkt og sjekker at alt gjøres riktig.

Bjørn Stenersen er servicesjef ved Scania Oslo og har ansvaret for å følge opp både de ansatte, lærlingene og de som er på utplassering. Han forteller at de tidlig skjønte at Hein kunne være en svært aktuell kandidat å satse på.

– Det viktigste er jo at man trives her, både på verkstedet og i dette miljøet. Og så er det viktig at man er interessert i motor og mekanikk. Og det er det ingen tvil om at Hein er. Han har jo fått det inn med morsmelka mer enn noen andre, sier han med et bredt smil bak masken.

Hein er foreløpig på utplassering fra Strømmen videregående, hvor han går VG2 Kjøretøy. To dager i uken er det undervisning på skolebenken, tre dager i uken tilbringes på verkstedet hos Scania. Det er ikke vanskelig å se hvor han trives best. Fra høsten begynner han på det neste utdanningsleddet, som innebærer to års læretid i bedriften før han skal avlegge fagprøve som tungbilmekaniker.

Servicesjef Bjørn Stenersen ved Scania Oslo så tidlig at Hein Høljeneset kunne bli en god ressurs. Han ser frem til å begynne den toårige læreperioden. Foto: Stein Inge Stølen Servicesjef Bjørn Stenersen ved Scania Oslo så tidlig at Hein Høljeneset kunne bli en god ressurs. Han ser frem til å begynne den toårige læreperioden. Foto: Stein Inge Stølen

Lærer å reparere på den gamle måten

Stenersen tror fordelene ved å velge tungbilsporet fremfor personbilfaget er underkommunisert.

– På en moderne personbil vil det mekaniske arbeidet oftest innebære å bytte deler, fremfor å reparere og overhale. Mens på tungbil handler det heldigvis fortsatt om å reparere ting på den tradisjonelle måten, siden komponentene er så dyre. En lastebilmotor koster gjerne rundt 300 000 kroner.

Han tror også den enorme variasjonen innen tunge kjøretøytyper gir verdifulle erfaringer.

– Vi ser alle mulige slags påbygg med forskjellige tekniske løsninger. Som tungbilmekaniker kommer du for eksempel borti ting som luft- og hydraulikkstyring, som du ikke har på personbil. Så dersom du ønsker å gå over til personbilfaget senere, er ikke det noe problem. Du vil ikke se noe der som du ikke allerede har kommet borti her, sier Stenersen.

Sammen med lærlingen Emil Beck skifter Hein raskt olje- og dieselfiltre på den store rekkesekseren. Foto: Stein Inge Stølen Sammen med lærlingen Emil Beck skifter Hein raskt olje- og dieselfiltre på den store rekkesekseren. Foto: Stein Inge Stølen

Et godt springbrett

Servicesjefen tror det kan være nyttig å ha med seg et fagbrev som tungbilmekaniker nesten uansett hva man foretar seg innenfor transportnæringen.

– Jeg vet om flere som har gått tungbilfaget som deretter har kjøpt seg egen bil og startet transportbedrift. Da står man godt rustet og kjenner redskapen fra innsiden og ut.

Akkurat den tanken er ikke helt fremmed for Hein, som trives godt bak lastebilrattet – selv før han rent formelt har tatt lappen.

– Det kan hende det er muligheter for å bli lastebilsjåfør sånn etter hvert. Det er uansett veldig greit å ha fagbrev som mekaniker først, sier han.

Alternativene for profesjonell videreutvikling internt er også mange for de som begynner på verkstedgulvet hos Scania.

– Det er veldig mye annet rart man kan bli innen denne bedriften. Hvis du har interesse og lyst, er mulighetene store, forteller Stenersen.

Scania satser som sine konkurrenter på utslippsfrie lastebiler. Dette krever imidlertid en helt ny infrastruktur for service og vedlikehold, samt kursing og opplæring. Dette er noe den nye generasjonen lastebilmekanikere, deriblant Hein Høljeneset, etter hvert vil bli eksperter på. Foto: Stein Inge Stølen Scania satser som sine konkurrenter på utslippsfrie lastebiler. Dette krever imidlertid en helt ny infrastruktur for service og vedlikehold, samt kursing og opplæring. Dette er noe den nye generasjonen lastebilmekanikere, deriblant Hein Høljeneset, etter hvert vil bli eksperter på. Foto: Stein Inge Stølen

Driver informasjonsarbeid

Han håper at tungbilnæringen i fremtiden blir bedre på å informere om potensialet som ligger i mekanikerfaget.

– De fleste i klassen til Hein sikter seg inn på å bli personbilmekanikere. Jeg gikk jo personbilfaget selv i sin tid, og jeg fikk jo knapt vite at tungbilfaget eksisterte. Jeg tror det fortsatt er litt sånn, dessverre. Samtidig har vi egne ansatte her som drar rundt og informerer, så det skjer absolutt ting på den fronten.

En ting er sikkert: Så lenge verkstedene satser på ressurser som Hein Høljeneset, er det gode sjanser for at en skal klare å holde lastebiler på vegen også i årene som kommer.

Les også: Hein Høljeneset er 15 år gammel... og lastebileier!