Hopp til innhold
Jubel for midler til Arna-Stanghelle
Enlarged image

PÅ TIDE: Endelig settes det av penger i oppstartsmidler til vei- og jernbaneprosjektet Arna-Stanghelle (K5). Foto: SVV

Jubel for midler til Arna-Stanghelle

Mye tyder på at det har hjulpet å legge press på myndighetene for endelig er det satt av penger til vei- og jernbaneprosjektet Arna-Stanghelle. Veistrekningen har blitt  betegnet som «Norges verste vei», og NLF har i mange år arbeidet for å få sparket i gang prosjektet.

Det var Støre og Vedum som søndag lekket nyheten om at det settes av 300 millioner kroner i oppstartsmidler til vei- og jernbaneprosjektet Arna-Stanghelle (K5). 

Budsjettlekkasje 

Statsministeren og finansministeren var begge på besøk i Bergen og Øygarden som en del av valgkampen. I Arna presenterte de nyheten om det planlagte vei- og baneprosjektet som er hovedfartsåren mellom øst og vest for både veitrafikk og jernbane. 

De har også folket i fylket med seg. En ny NRK-måling viste at et overveldende flertall (70 prosent) ønsker at denne ulykkesveien prioriteres fremfor gigantprosjektet Hordfast. 

Les også: Vestlendingene «skroter» prestisjeprosjekt

Nestleder i NLFs fylkesstyre i Hordaland, Torgils Rogne, har tidligere sagt til Avisa Hordaland at han er glad for at folket gjennom denne meningsmålingen har vist hvor viktig dette veiprosjektet er for dem.  

Viktig påvirkningsarbeid 

Siden 90-tallet har over 60 personer mistet livet på E16 mellom Bergen og Voss. I budsjettforslaget for 2023 ble prosjektet nok en gang nedprioritert, men da fikk transportnæringen nok. NLF, i samarbeid med Aksjonskomitèen NOK er NOK, ble det aksjonert og en stor lastebilkonvoi mellom Bergen og Voss fikk stor oppmerksomhet i media.  

Les også: – Vi kan ikke akseptere flere tapte liv før noe gjøres

I tillegg dro representanter fra NLF, både lokalt og sentralt, til Stortinget og krevde at K5 skulle tas inn igjen i kommende budsjett. Med seg hadde de 50 personer bestående av organisasjoner, næringsliv og politikere fra Vestlandet. På den måten fikk de prosjektet tilbake i budsjettet, og nå er det altså satt av penger til oppstart. 

Det må sies å være en seier for NLF og alle som har kjempet en lang kamp for vei- og jernbaneprosjektet Arna-Stanghelle. 

SA KLART IFRA: Fra venstre: Willy Padøy, leder i Aksjonskomitèen NOK er NOK og leder i Bergen Lastebileierforening, Jan Ove Halsøy, regionsjef i NLF og Torgils Rogne, nestformann i NLFs fylkesstyre i Hordaland, møtte opp på Stortinget i fjor vinter og krevde at K5 skulle tas tilbake i kommende budsjett. Foto: Elisabeth Nodland
Enlarged image