Hopp til innhold
Slik må du kjøre for å levere varer til rådhuset i Oslo
Enlarged image

Miljøvennlig? Den rødstiplede linjen viser korteste rute fra Christiania Torv ved Kontraskjæret og bort til rådhuset, omtrent 500 meter. Omkjøringen er over 3 kilometer lang og går ned i Operatunnelen. Illustrasjon: Google Maps

Slik må du kjøre for å levere varer til rådhuset i Oslo

Samtidig som det bygges nye sykkelveger og kollektivløsninger i miljøhovedstaden, forårsaker stengte gater også til rekordstore utslipp fra næringstrafikken, samt økt belastning på yrkessjåførene som ferdes i Oslo sentrum.

– Det begynner rett og slett å bli umulig å drive seriøs varelevering. Vi vil selvsagt få varene frem, men vi kan ikke utsette sjåførene våre for å måtte stå opp om morgenen og tenke som så – hvilken lov skal jeg bryte i dag?

Dette fortalte daglig leder Sven Bugge i Leverandørenes Utviklings- og Kompetansesenter (LUKS) til NRK allerede i 2014. Siden den gang har lite bedret seg for varetransportører i hovedstaden, og LUKS har nå gått til søksmål mot Oslo kommune for brudd på HMS-reglene.

Michal Kozerivas utenfor Oslo Rådhus, hvor han skal utføre en av sine mange faste leveringer i sentrum. Foto: Stein Inge Stølen
Enlarged image

Stengte gater mangedobler utslippet

Yrkessjåfør Michal Kozerivas leverer varer utenfor rådhuset i Oslo. Tidligere kunne han kjøre ned Rådhusgata fra Christiania Torv forbi Kontraskjæret, en strekning på rundt 500 meter. Dette var en naturlig rute for alle lastebiler med faste leveringer i Kvadraturen og Aker Brygge.

Dette er imidlertid ikke lenger mulig, og eneste lovlige omkjøring er nå via Operatunnelen - en omveg på over 3 kilometer, med bratt stigning. Enkle beregninger viser at CO2-utslippet på denne ruten alene kan bli opptil ti ganger så høyt.

Selv om stadig flere tjenester utføres av sykkelbud og elektriske varevogner, er man fortsatt helt avhengig av lastebiler for å ta de tyngste løftene - også i Oslo sentrum. Foto: Stein Inge Stølen
Enlarged image

Kjører 40 kilometer mer hver dag

Kozerivas forteller at denne og andre omkjøringer har ført til at den daglige kjørelengden har økt med 50 prosent.

– Før kjørte jeg rundt 80-90 kilometer hver dag i Oslo sentrum. Nå kjører jeg 120-140 kilometer.

I løpet av et år utgjør dette 10 000 ekstra kilometer, som igjen utgjør rundt 10 tonn CO2.

– Daglig ferdes flere hundre store og små lastebiler i den indre bykjernen. Svært mange av disse rammes av dårlig bylogistikk, med dertil økt forbruk. Når vi vet at dette kan utgjøre flere tonn CO2 per lastebil årlig, er det på tide å tenke seg nøye om, sier NLFs regionsjef i Oslo, Akershus og Østfold, J. Kristian Bjerke.

Les også: NLF-krav utløste skriftlig spørsmål i Stortinget