Høsten 2018 avdekket NLF-Magasinets redaksjon store uregelmessigheter ved Vlantana Norges regnskap. Disse indikerte at sjåførene mottok langt lavere lønn enn selskapets aktivitetsnivå skulle tilsi. Etter at funnene ble delt med Statens vegvesens krimseksjon, gikk etatene til verks.
Etter to uanmeldte tilsyn mot Vlantana Norge våren og sommeren 2019 har flere lovstridige forhold kommet for en dag. NLF-Magasinets antagelser viste seg å stemme på en prikk. I tillegg har det fremkommet enda flere detaljer i sammenheng med et privat søksmål mot bedriften.
Nå er Vlantana Norge politianmeldt, transportkjøperne avvikler kjøring og kansellerer kontrakter, og bedriftsledelsen har offentlig innrømmet lovbruddene.
Overtar din bedrift Vlantana-kjøring fra ASKO, Schenker og PostNord?
Da vil vi gjerne snakke med deg! Ta kontakt på sis@lastebil.no eller telefon 958 64 326.
Her får du en kronologisk gjennomgang av artiklene som er publisert så langt:
Her er alle bevisene Vlantana Norge ikke vil du skal se
NLF-undersøkelser utløste storaksjon mot Vlantana Norge
«Overveiende sannsynlig» at sjåførene er systematisk underbetalt
Her er samtlige Vlantana-kontrakter - alle har én ting til felles
Schenker sier opp avtalen med Vlantana Norge
Slik lurte Vlantana Norge transportkjøperne trill rundt
ASKO Transport bryter med Vlantana Norge
Vlantana-skandalen: PostNord og Mowi avventer
Vlantana-skandalen: Etablert i Norge, drevet fra Litauen
Vlantana Norge: – Vi innrømmer alt
Vlantana-skandalen: Nå også i litauiske riksmedier