– Vi innrømmer alle feilene som foregår i selskapet. Spesielt med tanke på beregning av arbeidstimer, fortalte Tomas Stonys, operasjonsdirektør i Vlantana-eide Stonys Group og representant for aksjonærene i Vlantana Norge.
De erkjente at det har foregått omfattende feilregistrering av arbeidstimer, som ifølge Arbeidstilsynet har dannet grunnlag for et lønnsnivå som slett ikke er i tråd med norske lover og regler.
– Har ikke hatt tilstrekkelig kunnskap om regelverket
Men Vlantana-ledelsen vil ikke på dette tidspunktet erkjenne at underbetalingen har vært systematisk og bevisst, selv om det er akkurat dette Arbeidstilsynet peker på i sin ferske rapport.
– Vi har ikke hatt tilstrekkelig kunnskap om det norske regelverket, hevdet Stonys.
De oppga videre at mye har handlet om en feilslått lederstrategi, hvor daværende daglig leder Vladas Stoncius Junior pendlet mellom Litauen og Norge, og derfor ikke skal ha hatt tilstrekkelig oversikt over hva som har foregått i administrasjonen i selskapet.
Innrømmet å ha gitt feil informasjon
Vladas Stoncius Junior innrømmet også at han tidligere har oppgitt feil informasjon til Lastebil.no vedrørende de ansattes stillingsbrøk. Ved et intervju avgitt den 15. oktober hevdet han nemlig at stillingsbrøken varierer fra sjåfør til sjåfør. Men etter å ha fått innsyn i totalt 238 arbeidskontrakter ble det tydelig at det kun benyttes 50-prosentsstillinger i Vlantana Norge. Dette kunne styrelederen under pressemøtet nå endelig bekrefte.
– Det er riktig. Vi innrømmer at alle ansattes kontrakter er på 50 prosent, forklarte Stoncius Jr.
Les også: Her er alle bevisene Vlantana Norge ikke vil du skal se