Det er knyttet stor spenning til revidert nasjonalbudsjett siden det er forventet nedjusteringer i forhold til Solberg-regjeringens stors...
Det har vært en hektisk uke med revidert nasjonalbudsjett, lønnsforhandlinger og ferdigstilling av årsrapporten.
Vel overstått 17. mai!
Nummer fire av NLF-Magasinet skal ha kommet ut til alle medlemmer, sammen med årsrapporten for 2021.
En viktig sak som skjedde i forrige uke, var at revidert nasjonalbudsjett ble lagt frem, torsdag 12. mai. I forkant av dette ønsket NLF å presisere potensialet for redusert utslipp ved å kutte veibruksavgiften på biodrivstoff.
I et nytt brev til finansminister, Trygve Slagsvold Vedum, klima og miljøminister, Espen Barth-Eide og samferdselsminister, Jon-Ivar Nygård, har NLF sammen med NHO Transport og Neste Corporation, minnet dem på Hurdalsplattformens punkter om biodrivstoff, der det blant annet står at avgiftsnivået skal reduseres. I tillegg viser de til budsjettenigheten med SV hvor det blir formulert at:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide forslag om fritak for veibruksavgift for drivstoff-blandinger med 100 prosent avansert biodrivstoff og melde tilbake til Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2022.»
Les mer om dette her:
NLF ber igjen regjeringen kutte veibruksavgiften på biodrivstoff
To dager før revidert nasjonalbudsjett ble lagt frem gikk Samferdselsdepartementet ut og varslet om trolig kutt på grunn av krigen i Ukraina, og kutt ble det. Nå blir det mindre penger til blant annet vedlikehold og oppgradering av fylkesveiene i Norge.
Her er de største kuttene:
Det ble heller ingen reduksjon i avgiften for biodiesel. Administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, er skuffet over at det ikke gjøres noe med avgiftsnivået på biodrivstoff, slik det ble varslet i Hurdalsplattformen.
I revidert nasjonalbudsjett ble det også klart at det ikke vil bli midlertidig kutt i veibruksavgiften for transportnæringen. NLF har ikke gitt opp å få gjennomslag for et avgiftskutt, men inntil det eventuelt skjer, oppfordres alle til å fortsette å arbeide opp mot sine transportkjøpere for å få dekning for sine økte kostnader.
Les mer om dette her:
Ingen avgiftskutt på biodrivstoff: – Merkelig prioritering
Etter to dager med forhandlinger kom partene til enighet om et generelt tillegg på fire kroner, samt å øke fagbrevtillegget med to kroner fra 1. april. Videre skal minstelønnssatsen heves med syv kroner fra 1. juli, gitt at resultatet blir godkjent i uravstemning.
Følgende nye minstelønnssatsene gjelder for distribusjon/nærtransport fra 1. april 2022:
37,5 timers uke | Minstelønn måned – kr. | Minstelønn per time – kr. |
0-3 års ansiennitet | 30 888,50 | 189,50 |
3-6 års ansiennitet | 31 214,50 | 191,50 |
Over 6 års ansiennitet | 31 540,50 | 193,50 |
Følgende minstelønnssatser for alle sjåfører gjelder fra 1. juli 2022:
37,5 timers uke | Minstelønn måned – kr. | Minstelønn per time – kr. |
0-3 års ansiennitet | 32 029,50 | 196,50 |
3-6 års ansiennitet | 32 355,50 | 198,50 |
Over 6 års ansiennitet | 32 681,50 | 200,50 |
Les mer om dette her:
Tirsdag 17. mai steg råoljeprisene kraftig, og i en kort stund var prisen helt oppe i 115 dollar fatet. Det er mellom syv og åtte prosent høyere enn det relativt stabile nivået vi har sett de to siste ukene.
– Prisene har siden dette falt noe tilbake etter USA har antydet at sanksjonene mot Venezuela
kan bli lettet. Uansett ligger prisen for i øyeblikket på ligger rundt 113 dollar fatet, noe som kan få innvirkning på dieselprisene hvis prisen holder seg såpass høy litt utover, forteller Chris Gregers, senior Key Account Manager for NLF-avtalen i Circle K.
Han forteller videre at finansmarkedene er urolige om dagen.
– Da flykter valutatraderne fra de små valutaene som Norske kroner, over i dollar. Det har medført en svekket kroneverdi, noe som har gitt oss høyere priser på ferdig raffinerte produkter. I listeprisøkningen den 11. mai utgjorde den svekkede kroneverdi ca. 25 øre per liter. Utover dette, er det ingen signaler som tyder på store endringer fremover, avslutter Gregers.
Les mer om hvordan drivstoffprisen blir til her
Nyhetsbrevet fortsetter under bildet.
NLF håpet at 2021 skulle bli året der pandemien skulle slippe taket, men det ble ikke helt slik. På tross av dette, har NLF likevel navigert seg gjennom pandemien og nok et krevende år på en god måte.
Det var ikke bare valgkampturné som var i fokus i 2021, men det ble også gjennomført et etterlengtet landsmøte i Lillestrøm, selv om det ble i en nedskalert form.
Et av de viktigste områdene det ble jobbet med i 2021, var rekruttering. Det ble gjennomført rekrutterings-seminar, kjetting NM, Følg-drømmen-turné og ikke minst opprettet en egen faggruppe for rekruttering.
I tillegg har NLF, gjennom 2021, deltatt på AquaNor i Trondheim, hatt politisk seminar og bilutstilling på Bastø Fosen, deltatt på Arendalsuka, jobbet videre med det grønne skiftet, kollegahjelpen og Venner på veien.
Årsrapporten skal ha blitt sendt ut til alle medlemmer. Du finner den også digitalt her:
Årsrapport 2021