
Av: NLF Finnmark v/ fylkeslederStatens vegvesen har nylig offentliggjort sine planer for årets asfaltsesong. Totalt skal 700 kilometer med riks- og europaveier få nytt asfaltdekke til en verdi av 1,4 milliarder kroner. I følge etaten selv skal dette skje "over hele landet". Men for oss som bor, arbeider og transporterer varer i Øst-Finnmark, er det umulig å se hvor disse midlene havner. Her skal det nemlig ikke legges én eneste meter asfalt i 2025.Vi i NLF Finnmark reagerer kraftig på denne prioriteringen. 25 strekninger i Vest-Finnmark er inkludert, men i Øst-Finnmark – fra Tana, via Nesseby til Kirkenes – er det fullstendig stille. Ikke en flekk asfalt. Ikke ett prosjekt. Ikke én meter. Dette er en geografisk forskjellsbehandling som savner sidestykke, og som vi krever en umiddelbar forklaring på.Det finnes nemlig ingen faglig begrunnelse for å utelate Øst-Finnmark. Ta E6 gjennom Tanadalen, som eksempel. Dette er hovedpulsåren for all vare- og fisketransport til og fra Øst-Finnmark. Veien er smal, oppsprukket, slitt og mangler midtstripe – og hver dag må vogntog ut i grøfta for å passere hverandre. Det er en vei i forfall, og et sikkerhetsproblem som stadig forverres. Og likevel mener Statens vegvesen at det ikke finnes behov for asfaltering her i år.Vi spør rett ut: Hva er grunnen til at Øst-Finnmark er utelatt? Er det fordi vi ligger for langt unna makta? For langt unna Oslo? Er det fordi vi har for lite mediaoppmerksomhet – eller fordi vi ikke lager nok støy?Vi stiller spørsmål ved hvilke kriterier som faktisk ligger til grunn for prioriteringene. Er det kun dekketilstand – og hvis så, hvor er dokumentasjonen på vurderingene for våre veier? Er det trafikktall – og er næringstransport og eksportverdi regnet inn? Eller er dette en ren politisk prioritering som skjuler seg bak teknokratiske formuleringer?Øst-Finnmark er ikke et blindspor i norsk samferdsel. Det er her varene fraktes, fisken hentes og samfunnene holdes oppe – av transportører som daglig setter både kjøretøy og liv på spill langs et veinett i forfall. Vi i NLF Finnmark nekter å akseptere at vi igjen skal bli stående igjen på sidelinja, mens asfalten ruller ut i andre deler av landet.Dette er ikke et krav om luksus. Det er et krav om lik behandling, trafikksikkerhet og respekt for næringslivet og innbyggerne i Øst-Finnmark.