Her finner du oversikt over de viktigste nyhetene og oppdateringene for medlemmer i denne regionen.
Det er bare å gjøre seg klar - her blir det litt vind. Når en innfødt Bodøværing begynner å bekymre seg over vind - ja, da bør dere høre etter. Det kommer til å bli heftig.Ellers har året startet med et mildvær som har gitt gode kjøreforhold i lavlandet, men stadig utfordrende i høyden. Det er bare å henstille dere alle om å ta det rolig - og stans om nødvendig.Vi vil minne dere alle på kommende årsmøter og ber revisorer og valgkomiteer om å starte arbeidet.Viktig innspill fra tidligere nestleder i NLFHøsten og vinteren har så langt vært av det urolige slaget. Vi som trafikkerer veinettet har erfart dette i form av stengte veier, ferger som ikke går og stedvis altfor dårlig brøyting/strøing. Saltfjellet strenger pga dårlig vær. Det kan vi ikke gjøre så mye med, men det oppleves også at stenging skjer fordi det mangler mannskap. Dersom dette skjer må det kunne hevdes å være uakseptabelt. Så er trafikken på E6 og videre på E10 og Rv mot Harstad og Vesterålen avhengig av fergestrekninger. (Bognes – Skarberget og Bognes – Lødingen. I tillegg Drag – Kjøpsvik). Disse strekningene oppleves som svært ustabile. I tillegg til innstillinger pga værforhold skjer det dessverre ofte fordi det er mannskapsmangel eller tekniske problemer. Værforhold kan vi ikke endre. Det andre er dessverre blitt mere regel enn unntak. Slik kan vi ikke ha det. Det skaper store utfordringer for transportnæringen og også for det øvrige næringsliv. SVV snakker mye om forutsigbar framkommelighet. Vår situasjon er alt annet enn forutsigbar. Løsninger må improviseres ofte og kostnadene er store. Så til vinterveiene. Det er viktig å få fram at alt ikke er dårlig . En god del er bra. De største utfordringene kommer i forbindelse med væromslag, oftest fra blå til rød temperatur. Disse væromslagene er varslet i god til og konsekvensene med blankholke kan forebygges med de rette tiltakene til riktig tid. Vi ser at de som tar dette på alvor greier å forebygge, men altfor ofte skjer ikke det. Dette har vært påpekt utallige ganger overfor veierne med lovnader om bedring. Det er vanskelig å se at så har skjedd, på tross av våre anstrengelser og på tross av at både Riksrevisjonen og undersøkelseskommisjoner i forbindelse med ulykker har rettet sterk kritikk mot veieier. Vi som har veien som arbeidsplass opplever det samme år etter år og ser lite til forbedringer. Dette er kritikkverdig og det synes ikke som de ansvarlige har evne eller vilje til å skape forbedringer. At det ofte er de samme strekningene som går forteller også at forbedringer absolutt er mulig. Det handler om riktige og rettidige tiltak og kapasitet og kompetanse, og kanskje noen kostnader som er bagatellmessig i forhold til de positive virkningene dette vil ha. Konsekvensene av å fortsette å bekrefte mangel på handlekraft, er alt fra mindre materielle skader til i verste fall dødsulykker. Det er ille å tenke på at liv kan gå tapt fordi en viktig samfunnsoppgave, av ulike grunner ikke blir utført på en måte som bidrar til SVV`s egen 0 visjon. Som kjent kan vi ikke dokumentere de «ulykkene» som ikke skjer fordi vi forbedrer oss. Det er likevel arbeid med slike forbedringer som er godt HMS arbeid. Disse forholdene, i tillegg til at framføring med tog til både Fauske og Narvik skaper stor uforutsigbar. Det gjør at store deler av Nord Norge ofte lammes på en måte som rammer både framføring av gods og folk. Det koster selvfølgelig betydelige summer og det kan ramme mennesker på en brutal måte. Noe av alt dette fins det ingen kortsiktige løsninger på, mens det fins på andre forhold. Bedre og mere forutsigbart vedlikehold av veier kan iverksettes med enkle midler. Hvorfor ikke dette skjer kan man lure på. Kostnaden med det vil være der. Likevel er det en samfunnsoppgave som må tas på største alvor, og som kjent er alternative framføringsmåter få. Temaet rundt dette dukker opp hver vinter og det prates om det i mange sammenhenger. Men hvor lenge skal vi bare prate og akseptere at det samme gjentar seg hver vinter? Transportnæringens egen organisasjon, NLF, har vinterdrift på agendaen hele tiden. Spørsmålet er om det jobbes riktig og om også andre samfunnsaktører må engasjere seg. Veien er vår viktigste ferdselsåre og blir enda viktigere når både jernbane og ferger stopper, og det kan synes som dette skjer stadig oftere. Da kan vi ikke akseptere at vi har åpenbare svakheter med vinterdrifta av veiene. Vi må få veieierne til å vise handlekraft. Det burde være mulig dersom man setter de som er utøvere i sentrum og skjønner at det er det viktigste leddet i kjeden. Det er her kompetansen fins og her den må utvikles videre basert på ansvar og tillit. MvhAlv Ervik
Da senker julefreden seg etter hvert i landet, og vi håper alle våre medlemmer får en fin jul og nyttårshelg.Vi takker for godt samarbeid i året som har gått og håper vi alle får et godt 2025.Vi har oppnådd mye i 2024, og satser på fremgang på våre arbeidsområder også i kommende år!Januar starter med møte med Statens Vegvesen, hvor våre synspunkter forhåpentligvis blir oppfattet og håndtert. DIREKTE NUMMER FOR YRKESSJÅFØRER TIL 175.NO – VEGVESENET TRAFIKKYrkessjåfører har en stund hatt direktelinje til veitrafikksentralen via Vegvesen trafikk.Appen blir lite brukt. En av årsakene kan være at en sjåfør på veien ikke kan skrålle seg nedover på en app to-tre ganger før en kommer til knappen RING. Der dukker nummeret 744 00 044 opp. Det kan være lurt å lagre dette nummeret og prøve det neste gang. Nummeret må ikke misbrukes. Da mister vi ordningen. Transportkonferansen 2025 finner sted på Quality Airport Hotel Gardermoen 23. og 24. januar.NLF Lederforums har også en gratis kompetansedag 22. januar for alle deltakere på Transportkonferansen.Her er noen av høydepunktene: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård gir oss status i tungbilløftet. Norges forsvarssjef, Eirik Kristoffersen, vil ta for seg temaer knyttet til beredskap, sikkerhetssituasjonen og transportens rolle i disse sammenhengene. Statsråd i Arbeids- og inkluderingsdepartementet Tonje Brenna vil fredag morgen redegjøre for regjeringens arbeid mot a-krim. Prisutviklingen er utfordrende for mange og Nordeas sjefsøkonom Kjetil Olsen gir oss et innblikk i hvordan de ser på fremtiden. Vi dykker også ned i de viktigste temaene for næringen, presenterer forskningsprosjektet om vinterdrift, og det blir teknisk time med mye mer! Se fullt program her.Dette blir en arena for faglig påfyll, nettverksbygging og spennende diskusjoner – merk datoene og bli med!Påmelding: https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Transportkonferansen-2025
De siste dagene har det vært vanskelige kjøreforhold i hele landsdelen - vanskelig vær og tidvis mangelfull brøyting/strøing , etc. Vi oppfordrer våre medlemmer til å ta det med ro og avpasse farten etter forholdene - og i noen tilfelle stoppe!Ellers har det vært mye JUL siste uka, med medlemsmøte/julelunsj både i Bodø og Tromsø. Det har vært godt oppmøte med 23 deltakere i Bodø og 35 i Tromsø. NÅ FÅR DU VEGVESEN TRAFIKK PÅ ENGELSK.Flere har sjåfører som foretrekker engelsk språk. Nå kan du be de laste ned trafikk appen på engelsk.Appen Vegvesen trafikk er nå også tilgjengelig på engelsk. Lanseringen av engelsk versjon er et svar på etterspørsel fra utenlandske sjåfører. Se alt om appen og hvordan den lastes ned her: https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18353928/utenlandske-lastebilsjaforer-far-na-vegvesen-trafikk-appen-pa-engelsk?publisherId=17847490&lang=noDirektelinje inn til 175 Vi vet at mange yrkessjåfører har gitt opp å ringe 175 på grunn av lang ventetid og at de føler de ikke blir tatt på alvor. Vi minner om at vi nå har fått vår egen direktelinje via appen Vegvesen Trafikk. Les mer!ARBEIDSTILSYNET SIN TOLKNING OM NATTARBEID GIR UTFORDRINGER, MEN DU KAN JUSTERE «NATTVINDUET»Natta er mellom klokka 21:00 og 06:00. Kjører du mellom disse tidspunktene, skal daglig samlet arbeidstid ikke overstige 10 timer i løpet av 24 timer. Det byr for utfordringer for mange, som starter dagen tidligere. For eksempel for å komme gjennom Oslo tidligere. NLF har jobbet med denne saken og våre jurister sier at det finnes muligheter til å starte før 06:00 uten å miste timer. NLF Arbeidsgiver gir gode råd og har en tariffavtale som hjelper deg. NLF-advokatene kan også hjelpe deg med en lokal tariffavtale som åpner for «A-mennesker». Men det er viktig at formuleringene gjøres riktig. I dag kommer vi med et forhåndsvarsel. Det blir mer om saken senere… ENKLERE ENKELTGODKJENNINGER?Hensikten med dagens ordning var å effektivisere og sikre likebehandling. Dette har ikke gått som forventet, skriver seniorrådgiver Tore Lillemork i Norges Bilbransjeforbund i organisasjonens blogg.8. oktober deltok Norges Bilbransjeforbund, Bilimportørenes Landsforening, Norges Lastebileier-Forbund og Påbyggergruppen i et møte i Vegdirektoratet. Kravet var at dagens rigide ordning - som har ført til lang ventetid på nye biler - skal forenkles. Resultat: Statens vegvesen har nå akseptert en hyppigere dialog, noe som kan gi en ny giv for sentral dokumentgodkjenning og effektivisering av enkelt-godkjenning av tunge kjøretøyer! NLFs Dag Nordvik sier dette skjer etter sterkt press fra NLF og de andre organisasjonene: Vi skal også følge med slik at enkeltgodkjenningene går raskere, sier Dag Nordvik.Du kan lese hele Lillemorks blogg her: https://om.no/2YUW
Mange vil trolig stå uten fellesskapsløyve til nyttårDe som ennå ikke har søkt om nye fellesskapsløyver, vil neppe få søknaden behandlet innen fristen 1. januar 2025. Det oppfordres likevel til å sende søknad så raskt som mulig, men Statens vegvesen (SVV) melder om lange køer og lang saksbehandlingstid på grunn av den økte mengden søknader før nyttår. Les mer
Fra nyttår blir det dyrere å kjøre lastebil i DanmarkFra 1. januar 2025 innfører Danmark en ny kilometerbasert veiavgift for alle kjøretøy over 12 tonn. Dette vil føre til økte kostnader for transportbransjen, noe som igjen kan gjøre frakt dyrere. Les mer: Fra nyttår blir det dyrere å kjøre lastebil i Danmark | Lastebil.noKrever forkjørsvei gjennom Hammerfest sentrumDebatten om forkjørsvei i Hammerfest sentrum har blusset opp etter at en video, som viser en lastebil som får problemer med å komme seg opp bakken ut av sentrum på grunn av vikeplikt, ble publisert. Lastebilen måtte rygge hele veien ned igjen til sentrum. Rune Holmen, leder av Holmen Transport AS og styremedlem i NLF, krever nå forkjørsvei gjennom sentrum. Les mer: Krever forkjørsvei gjennom Hammerfest sentrum | Lastebil.noKrav om nye skrivere!!2. generasjon fartsskriver har vært et krav i alle nye kjøretøy en stund allerede, men var du klar over at en også må bytte ut den analoge og første generasjon fartsskrivere innen nyttår for å fortsatt kunne kjøre på internasjonal transport. Ikke? Da haster det å bytte. For noen år siden ble det bestemt av EU at det skulle innføres 2. generasjon fartsskrivere i alle tunge kjøretøy. Den nye typen sender stedsposisjon og annen data direkte fra skriveren.Alle nyregistrerte tunge kjøretøy fra 1. februar 2024 mått ha montert riktig type fartsskriver (G2V2). Tunge kjøretøy som er registrert i perioden 21. august 2023 til 31. januar 2024 med G2V1-skrivere, har frist til 18. august 2025 for å skifte til G2V2-skrivere, sier Roy H. Holm i Statens vegvesen.Det er satt en frist til 31. desember 2024 med å skifte ut i tunge kjøretøy med analoge eller første generasjon fartsskrivere om en driver internasjonal transpprt. Men for nasjonal transport i Norge er det ikke satt en endelig dato for ettermontering. I flere omganger så ble innføringsdatoen flyttet på, men i det siste året har datoen vært fastlåst til nyttår. Med noen få unntak om en har en mellomversjon av 2. generasjon fartsskriver G2V1 som da har frist frem til 25. august med å bytte. I følge produsenten så finnes det nok skrivere på markedet. Men når en kommer nærmere siste frist, så kan det være vanskelig å få time til bytte av skriver. Og blir en stoppet med analog, eller gammel fartsskriver i kjøretøyet i et EU land, så regnes det som å kjøre uten skriver.
Det hjelper på !Innføringen av Digitoll utsettes til 2026, med en todelt gjennomføringsplan Digitoll er det digitale systemet som skal modernisere Norges grensekontroll. Tolletaten offentliggjorde denne uka at overgangsperioden for de nye kravene er forlenget til 2026. Melde- og opplysningsplikten skulle etter planen innføres fra 1. april 2025. I stedet blir den iverksatt i to faser i 2026. Trinn 1: Krav om digital oppfyllelse av melde- og opplysningsplikten innføres fra 1.2.26. Trinn 2: Deklarasjonsplikt ved grensepassering og avvikling av direktekjøringsordningen innføres 1.9.26. Dette betyr at bedrifter fortsatt kan henvise til godsregistreringsnumre frem til trinn 3 iverksettes. For de som ønsker å forberede seg, vil funksjonen for henvisning til godsregistreringsnumre være tilgjengelig i Digitoll allerede fra november 2024. Seksjonssjef i Tolleetatens Grensedivisjon, Ann-Kristin Signebøen, har tidligere i en epost til NLFs regionsjef Kristian Bjerke understreket: «Det må presiseres at selv om kravet om å benytte Digitoll eventuelt utsettes, så er det fullt mulig og ønskelig at flest mulig transporter bruker Digitoll.
Det har vært nok en hektisk uke med en rekke ulike problemstillinger. En av dem har selvfølgelig vært "Været". Det er heldigvis noen andre utfordringer vi har større påvirkning på, og der får vi gjøre vårt for å skape levelige forhold for godstransporten.Løyver!!!Vi tror beklageligvis at det er mange som ennå ikke har gjort nødvendig arbeid for å få de nye løyvene. Det er viktig at dette blir fikset umiddelbart! Alvorlige konsekvenser venter for de uten fellesskapsløyve | Lastebil.noKonjunkturundersøkelseVi gjentar tidligere bønn om å bidra til at også årets konjunkturundersøkelse blir besvart. Vi ligger litt bak antall besvarelser sammenlignet med i fjor, og da ble antallet til slutt all-time-low ☹ Vi trenger innsikt i hvordan det står til med medlemsbedriftene våre. Dette er svært viktig i vårt faglige og politiske arbeid, og derfor håper jeg at mange tar seg tid til å delta – helst så raskt som mulig – så slipper de å få påminnelser! Som dere kjenner til lager vi en egen rapport om resultatene, og denne sendes blant annet til medlemmer og en rekke eksterne interessenter. Rapporten dokumenterer status og utviklingstrekk i næringen, og hvordan forventningene til framtida er. Oppfordr derfor alle medlemmer til å være med og gi kunnskap om vår næring! Jo flere som svarer, jo mer slagkraftig blir argumentasjonen! Liten er like viktig som stor – vi må få fram mangfoldet og bredden i næringen! Trykk på den grønne knappen i e-posten som er sendt hvert enkelt medlem og bli med! Hvis de ikke finner e-posten i sin innboks, kan det være lurt å se i søppelpostboksen. Hvis de heller ikke finner den der, kan det være at den er sendt til en annen e-postadresse i bedriften enn der de leter. E-postadressen som er benyttet tilhører den som er registrert som bedriftens representant (personmedlem) i medlemsregisteret. Det er mange – hele 85 – respondenter som har startet på undersøkelsen, men ikke fullført – av en eller annen grunn. Dette er dumt, for da har medlemmet brukt unødvendig tid på noe som ikke er til nytte, og vi kan ikke bruke de svarene de har gitt… - så derfor er også oppfordringen: Alle som har startet på undersøkelsen må fullføre den! Det kan gjøres selv om det er en stund siden de ikke fullførte. De fortsetter der de slapp ved å bruke samme lenke som de har fått tilsendt allerede, siste gangen tirsdag 12. november.
Det har vært mye og skiftende vær i forrige uke , fra helgens snøfall på opp mot 50 cm til 16 -17 varmegrader i Troms og Finnmark sist fredag. Det har medført flom og flomskader på mange fylkesveier i Nord. Dersom de nye tollreglene som ble vedtatt i EU i 2019 som blir implementert i Eu landene i 2025 blir gjeldende for transittkjøring i Sverige blir det en lite jordskjelv i transporten i Nord-Norge. For øvrig så jobbes det fortsatt for å få orden på E6 i Nordland etter den tragiske togulykken. Det blir julelunsj for medlemmer av NLF og medlemmer av Transportsentralen i Tromsø i lokalene til transportsentralen 13 desember mellom kl 11og 13 . Påmelding ved å følge lenken under: Jule lunsj på Transportsentralen i Tromsø | Lastebil.no