Her finner du oversikt over de viktigste nyhetene og oppdateringene for medlemmer i denne regionen.
Skanska har fått kontrakten om å bygge den nye E6en i Sørfold kommune, dette bekreftet samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mandag.Nygård slapp nyheten under en befaring av riksvei 80, som nå skal videreføres.Vi har vært i kontakt med Skanska, men det var beklageligvis ingen av prosjektlederne som var tilgjengelig for komentar.I følge Steinar Livik hos Statens Vegvesen, vi det i disse første ukene bli gjennomført forhandlinger med Skanska for å finne frem til de beste løsningene for prosjektet. Det forventes at det allerede før sommeren blir iverksatt arbeid på stedet- 600 KRONER PER ÅR PER BIL KOSTER DET Å BRUKE TACHO ONLINE – HER ER MYEÅ SPARE I FORHOLD TIL ANDRE SYSTEMER SOM HENTER NED KJØRE HVILETIDS DATADet er en grunn til at så mange bedrifter har tatt i bruk Tacho online.Har du 10 biler er regnestykket rimelig enkelt. 6.000 kroner per år koster det å få kontroll på kjøre hviletidsdata med 10 biler. Vi har flere medlemsbedrifter som har «spart inn kontingenten» på å bytte til Taco online.NLF har tilpasset det danske systemet Tacho online til norske forhold. Systemet har vært utviklet over mange år og derfor har integrasjonen i norske selskaper gått så raskt og bra. Nå bruker ca. 10% av alle norske lastebiler Tacho online.Tacho Online er en løsning for analyse og rapportering om brudd på kjøre- og hviletid, og arbeidstid. Vi samler inn og lagrer dataene dine fra sjåførkortet og fartsskriveren for å gi deg et oversiktlig og brukervennlig verktøy, slik at du er godt forberedt på neste bedriftskontroll. Hvis du vil spare tid og unngå bøter, er Tacho Online løsningen for deg.Løsningen koster 600 kroner per bil per år. Billigere har du det i alle fall ikke i dag om du bruker et annet system, og bedre er det garantert ikke heller. https://lastebil.no/Medlem/Tacho-Online
Behovet for kriseplaner er åpenbart Det skjer hvert eneste år - en vei blir stengt - av ulike årsaker. Det har de siste årene vært nye klimatiske utfordringer, med mye nedbør, ustabile temperaturer og unormale vindstyrker. Dette påvirker samferdselen på en dramatisk måte. Vi må etablere et system hvor det foreligger planer for ulike senarioer, slik at alle instanser vet hva de skal gjøre. En så enkel avklaring som hvilke ferger som kan/skal benyttes hvor (må tilpasses fergeleier og fartsområde) - og ikke minst hvem er det som skal ta regningen i etterkant. Denne saken følges opp av administrasjonen i håp om at vi kan få planer for de fleste områder i landsdelen. Det som gjør vår landsdel ekstra utsatt er at det ikke finnes gode omkjøringsmuligheter.Mageplask for tungtransporten i regjeringens klimameldingGrønt Landtransportprogram mener regjeringen overser Norges største utslippssektor i sin ferske klimamelding. I en tydelig reaksjon påpeker GLP at vegtrafikk og annen transport står for 15,6 millioner tonn CO₂-utslipp – uten å være nevnt med konkrete tiltak. NLF er medlem i GLP. – At regjeringen ikke foreslår noen nye tiltak eller bevilgninger til grønn omstilling i transportsektoren er trist. Klimakutt fra landtransport er ikke lenger på agendaen virker det som, uttaler Ingelin Noresjø, daglig leder i Grønt Landtransportprogram kort tid etter at klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen presenterte regjeringens fremtidige miljøambisjoner for den neste tiårsperioden. Klimameldingen «På veg mot lavutslippssamfunnet» ble lagt fram rett før påske. Den skal danne rammen for Norges arbeid mot det nye målet om 70–75 prosent utslippskutt innen 2035. GLP mener at meldingen mangler konkrete svar på hvordan de største utslippskildene skal reduseres.RepresentantskapsmøteDet blir gjennomført rep.skapsmøte i kommende uke. I den forbindelse ble det gjennomført et felles styremøte i regionen, hvor sakslisten ble gjennomgått. Det sendes tre delegater fra regionen og vi forventer at de fremmer regionens synspunkter på en god måte.
Da nærmer vi oss påsken og den stille uke. Vi håper dere alle får en riktig god påske, enten dere er på jobb eller på ferie.For de av dere som ikke fikk sett siste digitale medlemsmøte; 09. april 2025 | Lastebil.noDet har også denne uken vært mange ulike akiviteter og vi nevner;
Det har vært en uke preget av kraftig vind i Nordland, med stengte broer og kansellerte fergeturer. I tillegg har verden blitt rystet av den amerikanske toll-politikken, og børsene raser over hele kloden. Hvis vi skal se noen positive effekter, må det være at oljeprisen faller og kanskje medfører billigere drivstoff.Vi er dessverre redd for at disse finans-akrobatiske øvelsene til den amerikanske presidenten kan få langvarige effekter på verdensøkonomien - og etter hvert effekt på vår del av verden. Ellers kan vi berette om følgende:
En forferdelig uke!Dette går inn i historien som en skikkelig dårlig uke - Det har vært mye vær - med nedbør i alle kategorier. Dette har medført svært vanskelige kjøreforhold og mange uheldige situasjoner.Vi følger opp både sjåfører og selskaper som har vært involvert - og henstiller til samtlige om å ta det litt rolig. Vil du lære mer om elektriske lastebiler? Se NLFs digitale TV-møte «Den store lastebilpraten» er navnet på programmene NLF-TV nå kjører. Tirsdag var elektriske lastebiler temaet i den drøye to timer lange sendingen. Her får seerne svar på det aller meste om temaet. Programleder Kjell Olafsrud hadde med de rutinerte og nysgjerrige lastebileierne Morten Utengen og Frode Bjønnes. Dermed ble det stilt mange gode spørsmål til Scania, Volvo, Mercedes og Circle K. Seerne får innsikt i den nyeste teknologien og de mest spennende løsningene for elektriske lastebiler. Les mer på lastebil.no. Der finner du også lenke til sendingen. Se det når det passer deg! https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2025/Digital-sending-om-elektrisk-lastebil-se-hele-sendingen-i-opptakEnighet i EU om at 17-åringer skal få kunne kjøre lastebil De nye førerkortreglene vil gjelde i alle EUs medlemsland innen få år. Denne uka ble Europaparlamentet og rådet enige. Nå gjenstår godkjenning i plenum samt formell behandling i EUs medlemsland. Når det gjelder førerkort i klasse C og CE, kan landene selv velge om de vil tillate at 17-åringer kan kjøre lastebil når en erfaren sjåfør sitter i passasjersetet. Nordic Logistics Association (NLA) – er positive: - NLA støtter sterkt inkluderingen av en ledsaget kjøreordning for 17-åringer i vegtransportsektoren. Dette er et meget kjærkomment initiativ som vil hjelpe oss å tiltrekke og beholde flere unge sjåfører i yrket. Vi oppfordrer derfor sterkt de nordiske landene til å gripe denne muligheten. Det vil hjelpe oss med å gi unge sjåfører veiledet opplæring. 17-åringene vil bli bedre og tryggere sjåfører den dagen de går inn i yrket, sier administrerende direktør i Nordisk Logistikkforening, Torsten Laksafoss Holbek.
Da er vi kommet i siste tredel av mars - men det er lite som minner om vår (ser bort fra de som får +10 i morgen) Det har vært en hektisk uke på tross av at årsmøtene er avviklet i hele regionen.Det planlegges for Rep.skapsmøte, årsmøte og Regionsmøte.På samtlige årsmøter har vi fått politikerne til å stille, for å fortelle om deres syn på infrastrukturen i Nord-Norge. Hadde vi kunnet stole på gjennomføringskraften ville alle våre problemer være løst - men det skjer mye før valget er avviklet.Det oppleves som interessen for årsmøtene i Regionen er noe lav - og det er på sin plass å spørre dere medlemmer hva vi skal gjøre for å øke interessen og oppmøtet.NLF MED STANDARD FOR KJØP OG SALG AV LASTEBIL - MANGE NYTTIGE TIPSInvestering i lastebil, enten ny eller brukt, med eller uten påbygg, kan være en vanskelig oppgave. NLF har laget en brosjyre som skal hjelpe til med at kjøpet skal gå riktig for seg. Standarden gir også kjøper, billeverandør, produsent og påbygger innsikt i ansvarsfordelingen under en kjøpsprosess.Når du skal kjøpe deg en ny lastebil er det flere faktorer som må vurderes nøye, inkludert spesifikasjoner, funksjonalitet, og ikke minst sikkerhet. Det er avgjørende å sikre at alle kontraktsmessige forhold er i orden, både før, under og etter leveransen. Videre er det viktig å være oppmerksom på de lov- og forskriftsmessige kravene som gjelder for kjøp og salg av lastebiler.Du finner masse råd og vink i denne standarden: Https://media.lastebil.no/public/NLF-STANDARD_kjop-salg_av_lastebiler.pdf
Da har vi fått gjennomført samtlige årsmøter i Regionen. Disse arrangementene har noe variert fremmøte og det sosiale er nok betraktelig bedre på våre felles årsmøter.Valgene har ikke inneholdt store overraskelser, men vi har fått ny fylkesleder i Troms - Eirik Markussen.
Det er siste frist for å være med på årsmøtene i Finnmark og NordlandDe som ønsker å være med bør ta kontakt med Odd-Hugo Pedersen eller Frank Lauritz Jensen snarest.Ellers har det vært gjennomført en rekke møter, blant annet med Fylkeskommunen og Statens Vegvesen.Regional transportplan blir lagt ut på høring i løpet av våren og oppstarten på Sørfoldprosjektet vil være før sommeren! Ikke gå glipp av årets Arbeidsgiverkonferanse – Se programmet! | Lastebil.no