Artikkel fra arbeidets rett: NLF: – Mange sier de er redde

Publisert 2.02.24

 

– NLF har tatt imot klager både fra lokale medlemmer og medlemmer som ikke kjører der så ofte. Og mange sier de er redde.

Isføre med Svølgjatunnelen, fv. 30 i Holtålen. Foto: Joakim Halvorsen/NTB Isføre med Svølgjatunnelen, fv. 30 i Holtålen. Foto: Joakim Halvorsen/NTB

Det sier Leif Jarle Christensen i Norges Lastebileier-Forbund (NLF)

Og det er forholdene på fylkesvei 30 mellom Singsås og Holtålen/Røros grense det handler om.

Christensen er NLF's regionsjef i Trøndelag.

Trygg vei

Han mener når yrkessjåfører eller andre sjåfører er redde spiller det ingen rolle om kravene overholdes eller ikke.

– Vi må ha en veg som er trygg. Det blir for lettvint å si det er sjåførens ansvar å kjøre etter forholdene, eller at vegen er innafor kravene, sier Christensen.

Bønn om endring

Både i helgen som var og i denne uka, har det vært flere trafikkulykker i området. Så langt ingen med alvorlige personskader.

Forholdene gjennom denne vinteren har engasjert mange. Og i starten av uka sendte ordførertrioen Jan Arild Siverstgård (Holtålen) Isak V. Busch (Røros) og Trude Heggdal (Midtre Gauldal) brev til Trøndelag fylkeskommune, hvor de ba om at det iverksettes tiltak, straks. De pekte på et akutt behov for å få veibanen isfri og viste til salting.

Singsås Ålen har hatt utfordringer

Fylkeskommunen på sin side svarte at de har registrert mange klager på føreforholdene på deler av fylkesveg 30 den siste tiden.

– Dette er tatt opp med våre entreprenører, og vi vil ta en gjennomgang med dem i forhold til utførte tiltak på aktuelle strekninger. På grunn av miljøhensyn er det strenge restriksjoner for bruk av salt på Røros-kontrakten, sa Arne Iversen, seksjonsleder drift og vedlikehold av veg, i Trøndelag fylkeskommune.

Kravene er tatt inn i driftskontrakten de har, og entreprenøren etterlever dette slik de skal.

Vi registrerer at området fra Singsås opp til Ålen har hatt de største utfordringene denne vinteren. Dette skal vi nå se nærmere på. Vi vil se på, og vurdere hvilke andre tiltak vi kan sette inn for å oppnå bedre standard på vintervedlikeholdet, både på kort og lang sikt, sa Iversen.

Fylket er ansvarlig

– Organiseringen og hva som ligger i den enkelte avtale er vanskelig for oss å vite. Men fylket er ansvarlig for avtalen. De er også veieier. Da er det de som må rydde opp, mener Christensen.

Han viser til at den generelle tilbakemeldingen er at veien og veidekke generelt er for dårlig.

– Og da blir vinterdriften også vanskeligere, sier NLF's regionsjef i Trøndelag.

Viktig vei

NLF er klar på at fylkesvei 30 må utbedres og må få de midlene den trenger.

– Fylkesvei 30 er en viktig vei. Spesielt for de som bor ved vegen og for næringslivet. Det er også en beredskapsvei når andre veger inn til Trøndelag blir stengt, sier Christensen.