Fire entreprenører kjemper om prestisjekontrakt

Publisert 6.12.24
Fire entreprenører kjemper om prestisjekontrakt
5.12.2024 10:50:19 | Statens vegvesen | Pressemelding
Nå er det klart hvem som går videre til finalefeltet for å drifte riksvegene fra Åsen i Trøndelag til Nordland grense. Kontrakten er verdt rundt en halv milliard kroner.
Måsørtunnelen er en kort veitunnel på 117 meter som ligger i Steinkjer, tunnelen leder E6 trafikken under Nordlansbanen som krysser over. På bildet ser man også Måsørbrua, både tunnel og bro ble åpnet i 2005. E6 gjennom Steinkjer er en del av veidriftskontrakten det kjempes om. Foto: Statens vegvesen Foto: Erlend Karlsen/Statens vegvesen. Måsørtunnelen er en kort veitunnel på 117 meter som ligger i Steinkjer, tunnelen leder E6 trafikken under Nordlansbanen som krysser over. På bildet ser man også Måsørbrua, både tunnel og bro ble åpnet i 2005. E6 gjennom Steinkjer er en del av veidriftskontrakten det kjempes om. Foto: Statens vegvesen Foto: Erlend Karlsen/Statens vegvesen.
Fire entreprenører kjemper om prestisjekontrakt
5.12.2024 10:50:19 | Statens vegvesen | Pressemelding
Nå er det klart hvem som går videre til finalefeltet for å drifte riksvegene fra Åsen i Trøndelag til Nordland grense. Kontrakten er verdt rundt en halv milliard kroner.
 
Måsørtunnelen er en kort veitunnel på 117 meter som ligger i Steinkjer, tunnelen leder E6 trafikken under Nordlansbanen som krysser over. På bildet ser man også Måsørbrua, både tunnel og bro ble åpnet i 2005. E6 gjennom Steinkjer er en del av veidriftskontrakten det kjempes om. Foto: Statens vegvesen Foto: Erlend Karlsen/Statens vegvesen.

Men det er ikke lenger bare lav pris som teller når Statens vegvesen tildeler kontrakter for å drifte og vedlikeholde riks- og europavegene.

Dette er finalistene

– Finalefeltet skal i tillegg til pris konkurrere om å finne de beste løsningene for trafikantene, vinterdrifta og ikke minst utslippskutt, sier Per Fladvad som er prosjektleder for drift i område midt i divisjon Drift og vedlikehold i Statens vegvesen.  

Følgende kandidater er invitert med til videre forhandlinger: 

  • Mesta AS 
  • Odd Einar Kne AS 
  • Presis Vegdrift AS 
  • Veidekke Industri AS 

Svevia AS og Risa AS ble ikke med i finalefeltet. 
 
– Entreprenørene konkurrerer i flere runder, hvor de først måtte melde sin interesse for å bli med i konkurransen inn 14. oktober. De entreprenørene som ble godkjent ble invitert til å komme med et første tilbud som har vært grunnlag for utvalget vi har gjort nå. Neste runde skal det forhandles med den enkelte entreprenør og de får mulighet til å optimalisere sine tilbud, sier Fladvad. 

Målet er at kontrakten signeres i slutten av februar 2025.

Omfatter 288 kilometer veg

Kontrakten omfatter riks- og europaveger i Levanger, Verdal, Inderøy, Steinkjer, Snåsa, Grong og Namsskogan kommuner.   

Vegdrift innebærer å holde vegene trygge og framkommelige og omfatter blant annet brøyting, enkelt vedlikehold og beredskap.   
   
Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 til 31. august 2030 med mulighet for forlengelse i inntil tre år. Denne kontrakten omfatter totalt 288 km riksveg, hvorav 265 kilometer er riksveg og 23 kilometer er gang- og sykkelveg langs riksveg. Kontrakten omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på riksveger og riks gang- og sykkelveger med tilhørende sideanlegg og rasteplasser.    

Trafikken på disse riksvegene har et variasjonsspenn fra 1400 til 15 000 kjøretøy i døgnet. 

Fakta om Statens vegvesens vegdriftskontrakter  

  • All drift og vedlikehold av riksveger utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003.    
  • Fram til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veger. Etter reformen har Statens vegvesen bare ansvar for riksvegene.    
  • Standard kontraktsperiode er fem år, med gjensidig opsjon på tre år.    
  • Pris er fortsatt det viktigste tildelingskriteriet, men fra 2025 vektlegges også CO2-utslipp og andre kriterier i alle driftskontrakter.    
  • Alle entreprenører skal ha miljøsertifisering og må rapportere om CO2-utslipp.    
  • Alle kontrakter skal ha miljøkrav og insentiver til innovasjon.  

Fem nye vegdriftskontrakter får oppstart 1. september 2025: Hedmark, Gudbrandsdalen, Trøndelag nord, Trøndelag sør og Salten.   
 
Tidligere pressemeldinger: