Fra høsten 2025 kan du ta yrkessjåfør-utdanning i Namsos: – Noe vi i næringa har etterlyst i flere år

Publisert 13.12.24

Av Øivind Rånes

Transportbransjen skriker etter flere sjåfører. Nå svarer Olav Duun videregående skole i Namsos på utfordringa – og fra høsten 2025 tilbyr de VG2 Transport og logistikk, som er en av vegene du kan gå for å bli yrkessjåfør.

NYTT TILBUD: Høsten 2025 blir det tilbud om yrkessjåførutdanning på Olav Duun videregående skole. Søknadsportalen åpner i begynnelsen av januar. Foto: Bjørn Tore Ness NYTT TILBUD: Høsten 2025 blir det tilbud om yrkessjåførutdanning på Olav Duun videregående skole. Søknadsportalen åpner i begynnelsen av januar. Foto: Bjørn Tore Ness

NAMSOS: – Vi ble oppfordret av fylkeskommunen til å se på flere valgmuligheter på VG2-nivå for elever som går VG1 TIF (Teknologi- og industrifag). Transport og logistikk er et fag næringslivet i Namdalen har etterspurt. På bakgrunn av dette hadde vi et møte med transportnæringa i høstferien, og meldte inn VG2 Transport og logistikk som et fag skolen ønsket å tilby, sier rektor på Olav Duun videregående skole, Linn Brøndmo.

Fram til nå har ungdom i Namdalen som vil gå Transport og logistikk som en del vegen mot et fagbrev som yrkessjåfør, måttet dra til Stjørdal for å ta utdanning. Etter nyttår får de mulighet til å søke denne utdanninga i Namsos med planlagt oppstart allerede til høsten.

Da saken skulle opp til politisk behandling i november støttet fylkesdirektøren skolens vurderinger om å opprette faget ved skolen.

– Dette er noe vi som jobber i transportnæringa i Namdalen har etterlyst i flere år, og for næringa er det er veldig positivt at det nå kommer på plass fra neste skoleår, sier Erik Flasnes i Flasnes transport.

Enormt behov

De siste årene har det gjentatte ganger blitt advart om at Norge kan komme til å gå fullstendig i stå om det ikke utdannes og rekrutteres langt flere til sjåføryrket. Tilbake i 2021 anslo Norges Lastebileier-Forbund at det fram mot 2030 vil bli behov for 8.000–10.000 nye yrkessjåfører.

I Namdalen er det i dag omkring 120 foretak som til sammen innehar 466 løyer for godstransport, så kommer bussnæringa på toppen av dette. Det er anslått at transportnæringa og tilknyttede bransjer representerer over 1.000 arbeidsplasser i Namdalen.

– Hvor stort er rekrutteringsbehovet her i Namdalen?

– Et forsiktig anslag er at vi trenger omkring fem prosent nye sjåfører årlig, eller sagt på en annen måte; med utgangspunkt i antallet løyver må vi rekruttere et sted mellom 20 og 25 nye sjåfører hvert eneste år de neste fem til ti årene bare for å fylle etter, sier Flasnes.

Det har blitt lagt merke til at det i forbindelse med høring av skoletilbud tidligere i høst, kom mange høringsuttalelser fra transportnæringa i Namdalen. Namdal næringsforening er lettet over at transportbransjen nå blir hørt.

– For transportnæringa og for Namdalen har dette to betydelige oppsider. Den ene er at bransjen nå får en arena lokalt for å rekruttere nye sjåfører. Den andre, som er like viktig, er at jeg håper dette kan bidra til at flere som kan tenke seg å bli yrkessjåfører blir i Namdalen. Vi vet hvor vanskelig det er å lokke unge og nyutdannede heim igjen når de først har reist ut for å bli lærlinger eller ta utdanning andre steder, sier Marte Sollien i Namdal næringsforening.

15 plasser

– Hvor mange elevplasser blir det på det nye tilbudet?

– I utgangspunktet er det lagt opp til å starte opp en klasse – altså inntil 15 elever – skoleåret 2025–2026, sier rektor Brøndmo.

– Er dette noe elevene har etterlyst?

– Vi har elever som allerede har kommet og spurt om det blir noe av etter at de hadde hørt «rykter» om at det ble snakk om å se på denne muligheten, forteller studieleder Roger Strømmen på Olav Duun videregående skole.

Det ligger også en fristende gulrot innpakket i det nye skoletilbudet. Elevene får den obligatoriske delen av kjøreopplæringa for å ta førerkort klasse B (personbil) som en del av opplæringa

– Det er et av kompetansemålene og rent praktisk må du ha førerkort for bil før du kan starte som lærling på tunge kjøretøy, sier han.

Tett samarbeid

– Hvem er det som søker transport og logistikk?

– De fleste er ungdom med mål om å bli yrkessjåfører, men det er også noen som sikter mot å jobbe innenfor logistikk og befraktning, sier Flasnes, som også sitter i styret for Opplæringskontoret for bil og transportfag i Trøndelag.

Roger Strømmen sier at for skolen er det viktig med et tett samarbeid med transportnæringa.

– Som skole er vi heldige som har en transportbransje i Namdalen som er på hugget og ønsker et tett samarbeid. Blant annet gjennom at de er positive til at deler av opplæringa kan skje i bedrift, de står klare for å tilby læreplasser, og har tilbudt lån av utstyr til opplæringa, sier han.

Det ligger også en fristende gulrot innpakket i det nye skoletilbudet. Elevene får den obligatoriske delen av kjøreopplæringa for å ta førerkort klasse B (personbil) som en del av opplæringa

– Det er et av kompetansemålene og rent praktisk må du ha førerkort for bil før du kan starte som lærling på tunge kjøretøy, sier han.

Tett samarbeid

– Hvem er det som søker transport og logistikk?

– De fleste er ungdom med mål om å bli yrkessjåfører, men det er også noen som sikter mot å jobbe innenfor logistikk og befraktning, sier Flasnes, som også sitter i styret for Opplæringskontoret for bil og transportfag i Trøndelag.

Roger Strømmen sier at for skolen er det viktig med et tett samarbeid med transportnæringa.

– Som skole er vi heldige som har en transportbransje i Namdalen som er på hugget og ønsker et tett samarbeid. Blant annet gjennom at de er positive til at deler av opplæringa kan skje i bedrift, de står klare for å tilby læreplasser, og har tilbudt lån av utstyr til opplæringa, sier han.