Møte om Driftskontrakter

Publisert 8.04.21

Trøndelag Fylkeskommune ved Hovedutvalg for veg, arrangerte workshop om driftskontrakter

Den 7. april arrangerte Trøndelag Fylkeskommune ved hovedutvalg for veg, en workshop om driftskontrakter. Hovedutvalg for veg består av politikere og ledes av Hallgeir Grøntvedt fra SP. Som vegeier og ansvarlig for bevilgninger, drift og vedlikehold, er det selvsagt viktig at man får det man faktisk betaler for. Ikke minst er det avgjørende at resultatene ute på veiene er som forventet. Det er nok grunn til å stille spørsmål til om det er slik. De fleste har nok fått med seg all misnøyen og kaoset som oppstår ved den minste værhendelse. Mediene er fulle av saker som dokumenterer forholdene ute på vegene. Politikerne spør seg selv om hvorfor det blir slik, når man bevilger mer og mer penger til driften.

Med dette som bakgrunnen, inviterte fylket til workshop der man ønsket tilbakemeldinger, innspill og ikke minst involvering fra aktørene innenfor driftskontraktene. Foruten fylkets politikere og vegadministrasjon, deltok MEF, EBA, NTNU, SVV, NAF og NLF.

Det er ikke brøytebilsjåførenes sin feil

Fra vår side ble det gitt en klar tilbakemelding på at vintervegene har blitt dårligere og dårligere over de siste årene. Dette skjer på tross av at utstyr og teknologi har bedret seg. Vi har vel aldri hatt bedre systemer for varsling av værhendelser, men likevel er vi ikke i stand til å løse oppgaven på en tilfredsstillende måte når snøværet setter inn. Det er for folk flest, lett å peke på at brøytebilsjåføren ikke kan jobben sin. Det er derfor viktig å understreke at brøytebilsjåførene gjør sitt ytterste for å gjøre jobben sin, men at det er systemet rundt som svikter. Vi har i flere år omtalt dette som systemfeil. Vi ser for eksempel at underentreprenørene(UE) "vingeklippes", samtidig som at rodene strekkes ut i lengde. Da blir det umulig å løse oppdraget når vi får værhendelser. Man rekker rett og slett ikke til, noe som vi så alt for ofte blir vitne til gjennom vinteren. Mange UE'er er oppgitte over forholdene og ønsker ikke å fortsette med vinterdrift. Vår bekymring er at kompetansen forsvinner, noe som vil være kritisk for oss alle.

Vi vet, men hva gjør vi med saken. 

Vårt forslag er at man må se på organiseringen av driftskontraktene. Lov om offentlige anskaffelser bidrar til at det kun er et fåtall bedrifter/konsern som er i stand til å konkurrere om driftskontraktene. Disse er de vi kjenner som hovedentreprenører(HE), slike som Mesta, NCC og Veidekke for å nevne noen. Allerede her binder man store deler av ressursene og man kan stille seg spørsmål om det beste blir vår største fiende. Fokuset blir mer en øvelse i å tilfredsstille byråkratiet, enn det å utføre arbeidet ute på vegene. Man må sørge for at ressursene settes inn der produksjonen er, nemlig ute på vegene. Byggherren må ha kontroll på produksjonen slik at man oppnår de resultater man ønsker. Samspillet mellom aktørene er avgjørende. Man må kunne stille spørsmål til om det er for mange nivå i systemet. Det handler faktisk om praktisk arbeid, ikke kontorarbeid.